3.1

The Invisible Man

Fast i ett våldsamt och kontrollerande förhållande med en rik och briljant forskare, flyr Cecilia Kass en mörk natt och håller sig gömd med hjälp av sin syster, deras barndomsvän och hans tonårsdotter. Men när Cecilias våldsamma ex begår självmord och lämnar henne med en generös del av sin stora förmögenhet börjar hon misstänka att hans självmord var fejkat. När en rad kusliga sammanträffanden får dödliga konsekvenser och hotar de personer hon älskar mest, börjar Cecilia ifrågasätta sitt förnuft samtidigt som hon desperat försöker bevisa att hon verkligen blir jagad av någon som ingen kan se.

Originaltitel The Invisible Man
Regissör Leigh Whannell
Manus Leigh Whannell
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen, Aldis Hodge, Storm Reid, Harriet Dyer, Amali Golden, Benedict Hardie, Sam Smith, Zara Michales, Anthony Brandon Wong

BarryHero
2021-04-08
Har definitivt sina brister men på det stora hela är det en film där man märker att filmskaparna har haft skoj och varit kreativa när de skapat den. Elisabeth Moss gör det hon kan med att skådespela mot en osynlig kraft. Kul tolkning av en klassisk historia.
dudson
2021-02-27
Skapligt otäck & välgjord rysare på ett uråldrigt tema. Sen var ju Moss övertygande som ett labilt psykfall. Synd att som alltid i nyare filmer jämt detta pk-elände som förgiftar allt i dess väg. 2+iaf"
finkan
2021-02-21
Tog mig tre tillfällen att se klart den.. en klar femma
karlmats
2021-02-20
Här har jag uppenbart missat något som de flesta andra ser, men jag tyckte det här var en otroligt korkad film som inte bryr sig det minsta om logik och det har jag svårt för. Filmen har ingenting med boken att göra och jag hade hellre sett en film som handlar om en osynlig man än att låta honom vara i bakgrunden i en lövtunn bakgrundshistoria som handlar om en utsatt kvinna som möter alla möjliga klichéer och dumma händelseförlopp. Moss kanske är en bra skådis, men det finns nog inte en sekund av den här filmen som jag köper att hon skulle ha varit tillsammans med denna tech-miljardär som utan motiv gör en massa filmiska saker för sakens skull. Det byggs upp ganska bra stämning i vissa scener men överlag är det för dumt för att inte sätta bottenbetyget, framför allt när ambitionsnivån verkar ha varit ganska hög.
SciBoy
2021-02-14
En spännande thriller som tar idén med den "osynligen mannen" och applicerar den på en mer modern historia. Väl regisserad, snygg och kompetent skådespelat. Det enda som provocerade lite var att en del karaktärer agerade ruggigt korkat, för att öka spänningen i vissa scener. Slutet var inte heller lysande, men var inte dåligt heller.
2021-02-09
Kanonrulle för sin genre, tills den tappar all stämning. Men fram till dess är den väldigt effektiv - spännande och klaustrofobiskt otrygg. Fantastiskt soundtrack! (8-/15)
ledsenpirat
2021-01-31
Var tvungen att stänga av. PK-dravel som mycket annat. Kvinnor är snälla, vita män är onda. svarta är coola och schyssta är det viktigaste att få sagt först innan nån sorts historia kan börja berättas.
Djason
2021-01-29
Elisabeth Moss är helt lysande i en film med tacksamt tema som kanske tappar en del i slutet men som är spännande i stort sett hela vägen.
fridenpaden
2021-01-22
Traditionell struktur på en stabil thriller. Inga överraskningar men heller inga dåliga delar.
Sliggis
2020-12-10
Började riktigt bra, men gick utför mot slutet.