3.4

The Irishman

Torpeden Frank Sheeran blickar tillbaka på de hemligheter han bevarat som lojal medlem av maffiafamiljen Bufalino.

Originaltitel The Irishman
Regissör Martin Scorsese
Manus Steven Zaillian
Genre Drama, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Harvey Keitel, Ray Romano, Bobby Cannavale, Anna Paquin, Stephen Graham, Stephanie Kurtzuba, Jack Huston, Kathrine Narducci, Jesse Plemons, Domenick Lombardozzi, Paul Herman, Gary Basaraba, Marin Ireland, Lucy Gallina, Welker White, Louis Cancelmi, India Ennenga, Sebastian Maniscalco, Steven Van Zandt, Aleksa Palladino, Jake Hoffman, Jennifer Mudge, Paul Ben-Victor, Barry Primus, Danny A Abeckaser

RichardEk
2021-07-17
Scorsese levererar programenligt, i linje med sin väl etablerade berättarteknik. Med andra ord ännu en berättelse om den nordamerikanska kriminella världen och dess brottsverksamhet som är oöverskådligt hoptvinnad med det amerikanska samhällets samtliga samhällsskikt. Varenda skådespelare med en ”italiensk” profil eller påbrå verkar ha mobiliserats, och det blir följaktligen en svårslagen skådespelarensemble. Så allt är fläckfritt till både form och innehåll, även om den nerv som kännetecknar Scorseses tidigare filmer som ’Goodfellas’ och ’Gangs of New York’ saknas.
Raimo_1985
2021-07-12
Bästa Scorsese gjort på många år, jag kan inte ens komma på en enda film sen Casino som gett mig någonting alls. Den har gav mig mycket. Det är fint att se Joe Pesci spela något annat än Joe Pesci och det känns som jag är mitt i de här gangster/fackförening/maffia-gubbarnas värld. Den känns verklig och mörkret i filmen lämnar mig ingen ro. Alltså lite deppigt men jag blir mer och mer illa berörd av gangsterverksamhet. Urk. De styr allt.
Starkbröl
2021-05-12
Det blir lite för mycket "uncanny valley" över CGI-föryngringen, speciellt när de CGI-behandlade gubbarna stapplar och struttar omkring som de gubbar de är. Dessutom ser de inte ens ut som 40 ens med CGI, utan just som tillfixade åldringar. I övrigt är filmen välgjord men tråkig, båda sakerna antagligen beroende på den dokumentära ansatsen och längden. Dessutom är längden inte ens motiverad; man hade kunnat berätta samma historia på två timmar men då hade man inte hört "episk" och "oooh Scorsese".
TURGUT
2021-04-03
Väldigt lång! Ett tips är att se den som en miniserie istället: https://twitter.com/dunerfors/status/1200058032958459906
the-godfather
2021-01-26
Bra film av Scorsese, mycket bra prestationer av skådespelarna och då inte minst av Pacino. Tycker inte att längden var något problem och man var engagerad igenom hela filmen på grund av filmens dialog, väldigt bra dialog.
Zebulonm
2021-01-21
Den är okey men inte mer. Lång och bitvis seg.
karlmats
2020-12-31
Jag är ett Scorsese-fan men inget större fan av gangsterfilmer då jag oftast tycker att det är en sån löjlig subkultur att jag har svårt att ta den på allvar. 3,5h är ju i mastigaste laget alltså men på nåt sätt lyckas man ändå hålla intresset uppe hela vägen igenom. De Niro och Pacino återförenas igen och nog fan håller gubbarna bra än, föryngringsteknologin verkar ha fått mycket skit men med undantag för den första flashbacken till bensinmacken så tänkte jag inte alls så mycket på den under filmens gång vilket ändå är lite imponerande i sig. Joe Pesci är väl den som stjäl showen och bland alla olika maffiagubbar som kommer och går känns han som den konstant den här världen behöver. Pacinos kontorsutbrott i mitten känns som upplagd för att spawna roliga Youtube-videos med kreativa subtitles, den var väldigt lik Hitler-scenen i Der Untergang, tyvärr fattar väl hela världen engelska men kanske kan den slå i Kina eller nåt? Nej det här var bättre än väntat, jag måste belöna Scorsese med ännu en 3a och med det går han upp i regissörernas Hall of Fame med 10+ filmer med betyg 3 eller bättre. Det är bara Spielberg, Tarantino och Pyun som mäktat med det tidigare så det är bara att gratulera. Kanske man borde ta tag i Casino och Goodfellas nu också?
StureStenhög
2020-11-13
Det är väl Scorsese på tomgång det här, men även det kan trots allt vara ganska bra. Det är en kompetent film rakt igenom, och visst är det kul att se de gamla gubbarna framför kameran, även om deras insatser inte direkt är i nivå med deras glansdagar. Jag blir inte helt övertygad av föryngringstekniken dock, de framstår mest som gamla och unga på samma gång, och det skapar viss förvirring kring hur gamla de egentligen är menade att vara. Annars tycker jag att filmen blir som intressantast framåt slutet, att skildra en gangsters ålderdom känns ändå lite nytt. Känslan av att tiden har sprungit förbi blir lite extra påtaglig. I övrigt finns det en del bra dialog här, och jag gillar framför allt fiskkonversationen
mammene
2020-05-30
Har kämpat med denna i omgångar, måste säga att den blev bättre och bättre, ska också sägas att detta inte är min favoritgenre. Jag blev inte riktigt klok på om det var allvar eller komik, den pendlade på gränsen, det var i och för sig rätt underhållande, jag tyckte också att det låg ett förlöjligande skimmer över gubbarna som däremot själva verkade tycka att de var så viktiga, men egentligen riktiga fjantar. Så det är blandade känslor inför denna film, men jag stannar vid en stark tvåa. De Niro har absolut den mest betalbara minen filmen igenom.
Sliggis
2020-05-01
Seg och tråkig, inget man inte sett förut.