Järnladyn

London 2008. I sin vackra våning förbereder den åldrade före detta premiärministern Margaret Thatcher frukost till sin man Denis, precis som hon har gjort varje morgon av sitt gifta liv. Men Denis lever bara i hennes fantasi. Fångad i en frustrerande passiv tillvaro och kämpandes mot sin sviktande hälsa, överöses Margaret med minnen. Fragment av privatliv och karriär trängs i hennes hjärna och hon återupplever dem med levande intensitet. Medan hon kämpar för att behålla kontakten med verkligheten, retas och kivas Denis med henne. Kampen, triumferna, sveken ? vad åstadkom hon till slut? Och var det värt de uppoffringar hon fick göra?

Originaltitel The Iron Lady
Regissör Phyllida Lloyd
Manus Abi Morgan
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Meryl Streep, Jim Broadbent, Alexandra Roach, Harry Lloyd, Olivia Colman, Anthony Head, Nicholas Farrell, Richard E Grant, Paul Bentley, Robin Kermode, John Sessions, Roger Allam, Michael Pennington, Angus Wright, Julian Wadham, Reginald Green

BarryHero
2022-12-19
Meryl Streep och sminkningen är verkligen fenomenala. Streep är överlägsen Gilian Anderson i The Crown som inte känns naturlig. Att man visat så mycket av filmen från Streeps dementa synvinkel i hög ålder är lite märkligt, när det hade varit intressantare att ta del mer av hennes aktiva och yngre år. Varför filmen berättas på det sättet förklaras aldrig riktigt, mer än att det är baserat på en bok. I slutändan är det dock en stabil filmatisering av Thatchers liv som verkligen bärs upp av Streeps insats och den imponerande sminkningen.
2020-11-27
Vid omtitt så är jag inte lika säker på fyran, men behåller den ändå. Mycket är Meryl Streeps förtjänst, hon gör det enastående. Funderar mer på varför man valt att visa henne som dement, är det att förminska eller att visa att hon är mänsklig. Samtidigt i alla glimtar så kommer hennes mångsidighet fram, men jag hade önskat mer av hennes politiska värv. Jag tycker nog i alla fall att Thatcher spelas bättre här än i "The Crown" där det mer känns som en parodi på henne. Helst kulle vilja se en film om hennes liv och värv i politiken. mammene 2013-05-02 På ett vis kan man tycka att det finns hur mycket som helst att ösa ur Thatchers liv och då slösar bort det med att visa henne som gammal och dement. Men nu gjordes det så här och jag tycker att det fungerade. Hon slogs för sina åsikter och hon slogs med sina demoner som tog över mer och mer. Vem vet vad som rör sig i en dements hjärna, det här skulle kunna vara ett sätt, spökena vaknar till liv och tvivlen. Återblickarna visade hennes politiska gärningar och nuet hennes sjukdom, hon blev mer mänsklig. Sedan är Meryl Sreeps insats helt fantastisk och mycket roande.
finkan
2020-10-26
Hade nog för höga förväntningar
Zebulonm
2019-07-30
Besviken trodde mer om den. Den är inte dålig men detta senila att hon pratar med sin döde man om o om igen drar verkligen ner kvalitén på filmen.
HansMoleman
2019-02-16
Meryl Streep gör en bra rollprestation, men filmen är tyvärr väldigt tråkig och slät. Man får ingen känsla och den tar inte "tag" i en. Stor besvikelse.
2017-09-29
Meryl Streep gör väl en bra skådespelarinsats, men i övrigt är filmen ganska långtråkig och seg, så nja....
Starkbröl
2017-02-28
Hyggligt ömsint om en så hatad person. Ovanligt grepp som fungerar ganska bra. Ingen stor upplevelse dock och ingen vidare ingående syn på henne. Man anar att man verkligen, verkligen har ansträngt sig för att hålla sig neutral (utan att lyckas till 100%).
vladi
2017-01-27
En snygg film om en stark kvinna! Sluta grina om hennes politik. Som ett personporträtt så var det här väldigt skickligt gjort och kul att kolla på. Rekommenderas!
RustyFilm
2017-01-11
Strålande skådespeleri av Meryl Streep. Mycket underhållande och finurligt berättad historia om Margaret Thatcher, regi Phyllida Lloyd. Filmen beskriver Thatcher som kompromisslös och mycket viljestark. Den beskrivningen överraskar väl ingen men vad som i alla fall överraskade mig var att egenskaperna utformades i en mjölkaffär (förstås, kanske inte bara där). Överraskning två är att jag gillade filmen hyfsat bra. Trodde nog att det skulle bli en jobbigt tråkig filmsittning
92axha10
2016-05-09
Trodde inte att jag skulle gilla Streep i rollen som Thatcher men hon sålde mig helt. Om man är intresserad av politisk kamp och biografier så är detta en att rekommendera.