2.9

Järnladyn

London 2008. I sin vackra våning förbereder den åldrade före detta premiärministern Margaret Thatcher frukost till sin man Denis, precis som hon har gjort varje morgon av sitt gifta liv. Men Denis lever bara i hennes fantasi. Fångad i en frustrerande passiv tillvaro och kämpandes mot sin sviktande hälsa, överöses Margaret med minnen. Fragment av privatliv och karriär trängs i hennes hjärna och hon återupplever dem med levande intensitet. Medan hon kämpar för att behålla kontakten med verkligheten, retas och kivas Denis med henne. Kampen, triumferna, sveken ? vad åstadkom hon till slut? Och var det värt de uppoffringar hon fick göra?

Originaltitel The Iron Lady
Regissör Phyllida Lloyd
Manus Abi Morgan
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Meryl Streep, Jim Broadbent, Alexandra Roach, Harry Lloyd, Olivia Colman, Anthony Head, Nicholas Farrell, Richard E Grant, Paul Bentley, Robin Kermode, John Sessions, Roger Allam, Michael Pennington, Angus Wright, Julian Wadham, Reginald Green

Zebulonm
2019-07-30
Besviken trodde mer om den. Den är inte dålig men detta senila att hon pratar med sin döde man om o om igen drar verkligen ner kvalitén på filmen.
Jaganatha
2019-03-02
Greppet att låta en senil Margaret Thatcher tänka tillbaka på sitt liv genom att tala med sin avlidne och numera imaginäre make blir fort utnött. Meryl Streep gör sitt bästa, men detta är lite för mycket standardmjölksbiografi för min smak. Sedan gillar jag ju inte Thatcher heller av politiska skäl.
HansMoleman
2019-02-16
Meryl Streep gör en bra rollprestation, men filmen är tyvärr väldigt tråkig och slät. Man får ingen känsla och den tar inte "tag" i en. Stor besvikelse.
2017-10-23
2017-09-29
Meryl Streep gör väl en bra skådespelarinsats, men i övrigt är filmen ganska långtråkig och seg, så nja....
Starkbröl
2017-02-28
Hyggligt ömsint om en så hatad person. Ovanligt grepp som fungerar ganska bra. Ingen stor upplevelse dock och ingen vidare ingående syn på henne. Man anar att man verkligen, verkligen har ansträngt sig för att hålla sig neutral (utan att lyckas till 100%).
vladi
2017-01-27
En snygg film om en stark kvinna! Sluta grina om hennes politik. Som ett personporträtt så var det här väldigt skickligt gjort och kul att kolla på. Rekommenderas!
RustyFilm
2017-01-11
Strålande skådespeleri av Meryl Streep. Mycket underhållande och finurligt berättad historia om Margaret Thatcher, regi Phyllida Lloyd. Filmen beskriver Thatcher som kompromisslös och mycket viljestark. Den beskrivningen överraskar väl ingen men vad som i alla fall överraskade mig var att egenskaperna utformades i en mjölkaffär (förstås, kanske inte bara där). Överraskning två är att jag gillade filmen hyfsat bra. Trodde nog att det skulle bli en jobbigt tråkig filmsittning
92axha10
2016-05-09
Trodde inte att jag skulle gilla Streep i rollen som Thatcher men hon sålde mig helt. Om man är intresserad av politisk kamp och biografier så är detta en att rekommendera.
okidoki
2016-04-19
Njutbart att se Streep och Broadbent. Som biografi är filmen för tunn. Hur blev hon så oresonlig och hård? Medfött? Vi blir alla gamla och svaga, varför betona det i hennes liv?