3.6

The Killer

En desillusionerad lönnmördare bestämmer sig för att göra ett sista jobb för att med hjälp av pengarna kunna hjälpa en sångerska han tidigare gjort blind. Det visar sig dock att jobbet är komplicerat...

Originaltitel Die xue shuang xiong
Alternativ titel Dip huet seung hung
Regissör John Woo
Manus John Woo
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Chu Kong, Kenneth Tsang, Danny Lee, Sally Yeh, Shing Fui-on, Chow Yun-fat, Wong Kwong-leung

Skapad 2019-12-14 av Valo
The Killer är en gammal Hong Kong klassiker från John Woo's storhetstid innan hans resa till Hollywood och skräp som \"Black Jack\" och \"Broken Arrow\". Filmen kretsar kring den subtile mördare...   Läs mer »

dudson
2017-06-15
Stark och sentimental story samt trevligt Slow motion pangande. Inte Woos starkaste film. Men helt klart den mest genomarbetade. Lite träig.
2016-12-10
Kompromisslös action med Woo´s klassiska våldsorgier där kulorna aldrig sinar. Mer story och handling än den ännu våldsammare Hard Boiled och faktiskt snäppet bättre.
2014-11-30
Ett av många lyckosamma Hong-Kong samarbeten mellan regissören John Woo och Chow Yun-Fat. Detta är stenhård action blandat med lite filosofi och även lite komedi som tog båda dessa män till Hollywood men för min egen del är det lite väl mycket pang-pang och döda kroppar. Jag tappade räkningen på antal döda rätt snabbt. Dock underhållande! 3+
2014-06-30
Som film betraktat har den gott om brister, men höjdpunkterna är förbannat coola och tål att ses många gånger. (8+/15)
#54
2014-01-15
Sövande tråkig pekoral action.
DrJW
2013-10-20
Många anser att Hard Boiled är John Woo´s mästerverk från hans hemland Hong Kong, men för mig så är denna film hans mästerverk.
ClintanTheKing
2013-07-26
Nästan, bara NÄSTAN lika vass som Hard Boiled. Men det här är en mycket högklassig HK-action med starka karaktärer, bra story och framförallt fantastiskt duktiga skådespelare. Framförallt Yun-Fat Chow och Danny Lee är otroligt bra.

2013-06-21
Sedd för andra gången. Nu känner jag inte lika stor vikt av våldet utan snarare en ovanligt stark och unik karaktärspresentation där jag, precis som Ful_fisk påpekar, blir tårögd av. Den här filmen får mig att känna mig behövd av andra liksom att lägga värdering hos andra människor samtidigt som det känns riktigt bra att se antagonisterna åka på rejält med stryk till sist. Omskakande, gripande och så fruktansvärt mycket Woo även om det inte riktigt är hans bästa.
Ful_fisk
2013-03-29
En explosiv action-film som lyckas få en att bli tårögd av att se en vuxen man gråtandes frasen "Musse Pigg!!!!" måste förstås ha ett högt betyg. Stark blandning av brutal action och den riktigt gripande storyn. Slutet är väldigt starkt. Dock måste jag erkänna att jag hade för mig att den var bättre. En överhängande b-films-känsla hänger över filmen och hindrar den från att nå de riktigt himmelska höjderna. Klippningen är skum, på tok för många dissolve-övergångar.
skugge
2012-12-01
Så jävla skitnödig film! Dö någon gång! DÖ!