3.2

The Killing of a Sacred Deer

Den framgångsrike kirurgen Steven tycks ha allt, inte minst sin älskade familj som består av sofistikerade Anna, deras tonårsdotter Kim och lite yngre sonen Bob. Men han är samtidigt bäste vän med sextonårige Martin som hälsar på Steven på sjukhuset, dyker upp i hans hem och bjuder hem honom till middag med sin ensamstående mamma. Martin har uppenbart någon hållhake på sin framgångsrike vän, och verkar kunna utgöra ett hot mot hela Stevens familj.

Originaltitel The Killing of a Sacred Deer
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Sunny Suljic, Alicia Silverstone, Bill Camp

fridenpaden
2021-09-19
Kunde ha klarat mig utan de hemska tjutljuden.
Jompalompier
2021-02-19
Herrejävlar.
hsimpson
2020-02-25
Detta var en mycket märklig upplevelse. Alltför sjuk för att jag skulle orka/vilja se klart, men jag läste hur den slutar.
ilgoga
2020-02-10
Mycket trevlig film som ändå inte riktigt når ända fram. Lobster var mer lyckad men detta var väldigt kul det också.
RammaSten
2019-12-26
Rekommenderas för hela familjen! :)
GroundhogDave
2019-09-18
"Förstår du? Det är metaforiskt. Mitt exempel. Det är en metafor. Jag menar att det är... ...det är symboliskt."
LillaBlåaMus
2019-09-16
Börjar bra men förfaller. Ologisk och otrolig. Varken det moraliska dilemmat eller rättviseaspekten blir särskilt intressant. Ser hellre om Hanekes 90-talsfilmer om jag nödvändigtvis ska se nåt destruktivt.
annihilat0r
2019-07-27
Fängslande och konstnärlig, men når inte riktigt fram med sitt allomfattande budskap om moral och rättvisa. Dessutom kännbart tung och sorglig, vilket i detta fall är en nackdel.
Arensberg
2019-07-16
bra men lite trött på att den är så lång men ändå lämnar narrativa luckor... och noll efterspel. impad men... skulle behövt gå ändå in i kaklet, hade varit en klassiker om den gjorts för 50 år sen, kanske tom bara 10 år sen... idag... är konkurrensen hårdare, den blir en parentes, tyvärr.
2019-07-01
Blev positivt överraskad då jag på förhand förpassat den som pretentiös smörja. Obehagligt med en underliggande kolsvart humor. Karaktärerna var jag förbannad på, men av rätt orsaker - så filmen blev ej lidande. Udda, kall film.