3.2

The Killing of a Sacred Deer

Den framgångsrike kirurgen Steven tycks ha allt, inte minst sin älskade familj som består av sofistikerade Anna, deras tonårsdotter Kim och lite yngre sonen Bob. Men han är samtidigt bäste vän med sextonårige Martin som hälsar på Steven på sjukhuset, dyker upp i hans hem och bjuder hem honom till middag med sin ensamstående mamma. Martin har uppenbart någon hållhake på sin framgångsrike vän, och verkar kunna utgöra ett hot mot hela Stevens familj.

Originaltitel The Killing of a Sacred Deer
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Sunny Suljic, Alicia Silverstone, Bill Camp

Brinkmann
2022-05-30
Funky music! Funky people!
amam
2022-05-23
Intressant och konstnärlig film men jag tyckte inte att regin att de skulle läsa sina repliker mekaniskt som robotar riktigt fungerar. Kollade aldrig vem regissören men mot slutet tänkte jag mest "fy fan vad lik The Lobster" den här filmen är och så såg jag vem regissören var sen i eftertexterna och hade en liten aha-upplevelse.
Albion
2021-10-24
Omtitt efter drygt 2 år. Jag gillar den här hjärnskrynklande presentationen av moral och skuld som dras till ytterligheter. Det osar konstnärliga friheter och språket med den stela och rationellt tänkande familjen blir en utmärkt krydda till anrättningen. Betyget blir åter en klar 4;a för denna ovanliga och skruvade dramathriller.
JD
2021-10-24
Kubrick möter Haneke på ett operationsbord. Det är egentligen ett klassiskt thriller-tema, bara i lite annan tappning. Det handlar om skuld. På en gång diffus och oändlig skuld som inte kan sonas annat än genom ännu mer skuld. Farrell och Kidman är perfekta i rollerna. Och filmens dialog och spelstil hade inte kunnat vara realistiska, då hade filmen med sina speciella premisser tvärtom blivit mindre effektiv och övertygande.
Alitzée
2021-10-23
Genommärklig. Hade blivit en helt annan film om det handlat om en vanlig kärleksfull familj utan robotröster. Men då hade det ju inte varit Lanthimos.
Rift
2021-10-16
Det entoniga och mekaniska sätt som de läser sina repliker på är påfrestande. Lika tomt och pretentiöst som filmen i sin helhet.
Tonti
2021-09-27
Den märkliga stämningen är ytterligt väl etablerad, och samtliga skådespelare gör ett väldigt övertygande jobb för att vagga in en i detta surrealistiskt parallella universum. Sen tycker jag att själva ploten när den väl kickar in är mindre intressant, och att den närmast förtar något av suggestionen. Men ändå klart fascinerande.
Abigor
2021-09-25
Konstig och pretentiös i utförandet, men på rätt sätt. Klart underhållande hela vägen.
fridenpaden
2021-09-19
Kunde ha klarat mig utan de hemska tjutljuden.
Jompalompier
2021-02-19