3.2

The Killing of a Sacred Deer

Den framgångsrike kirurgen Steven tycks ha allt, inte minst sin älskade familj som består av sofistikerade Anna, deras tonårsdotter Kim och lite yngre sonen Bob. Men han är samtidigt bäste vän med sextonårige Martin som hälsar på Steven på sjukhuset, dyker upp i hans hem och bjuder hem honom till middag med sin ensamstående mamma. Martin har uppenbart någon hållhake på sin framgångsrike vän, och verkar kunna utgöra ett hot mot hela Stevens familj.

Originaltitel The Killing of a Sacred Deer
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, Mysterium, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Sunny Suljic, Alicia Silverstone, Bill Camp

GroundhogDave
2019-09-18
"Förstår du? Det är metaforiskt. Mitt exempel. Det är en metafor. Jag menar att det är... ...det är symboliskt."
GroundhogDave
2019-09-18
LillaBlåaMus
2019-09-16
Börjar bra men förfaller. Ologisk och otrolig. Varken det moraliska dilemmat eller rättviseaspekten blir särskilt intressant. Ser hellre om Hanekes 90-talsfilmer om jag nödvändigtvis ska se nåt destruktivt.
annihilat0r
2019-07-27
Fängslande och konstnärlig, men når inte riktigt fram med sitt allomfattande budskap om moral och rättvisa. Dessutom kännbart tung och sorglig, vilket i detta fall är en nackdel.
Arensberg
2019-07-16
bra men lite trött på att den är så lång men ändå lämnar narrativa luckor... och noll efterspel. impad men... skulle behövt gå ändå in i kaklet, hade varit en klassiker om den gjorts för 50 år sen, kanske tom bara 10 år sen... idag... är konkurrensen hårdare, den blir en parentes, tyvärr.
2019-07-01
Blev positivt överraskad då jag på förhand förpassat den som pretentiös smörja. Obehagligt med en underliggande kolsvart humor. Karaktärerna var jag förbannad på, men av rätt orsaker - så filmen blev ej lidande. Udda, kall film.
lucius
2019-05-30
Mycket är bra. Filmen förenar i sina bästa stunder Stanley Kubrick och Michael Haneke. Tyvärr känner jag att jag börjar trötttna lite på Lanthimos anti-expressiva regi i kombination med absurdistisk dialog. Hade detta varit den första film av honom som jag betygsatte tror jag därför att jag hade gett ett högre betyg.
TheHorrorfan
2019-02-28
Precis så som jag förväntade mig. Otroligt seg, och handlingen är helt meningslös. Skådespeleriet är något bland det stelaste jag någonsin har varit med om, och deras monotona röster provocerar en. Tjejen som sjunger konstant är bedrövlig, framförallt när hon ger sig på ”Ellie Goulding”. Riktigt dåligt. Glad över att jag missade den på bio.
92axha10
2019-02-27
Grekisk tragedi berättad i modern tid. En man som ställs inför ett omöjligt moraliskt beslut. Dilemmat är skinnkrypande men med en hel del torr humor.
PeterTheW
2019-01-22
Det här är ju typ omöjligt att betygsätta. Krypande, obehagligt, så annorlunda och samtidigt så ologiskt. Mästerverk eller pretentiöst skräp, den gränsen är ofta väldigt smal och Lanthimos dansar bugg på den.