3.2

The Kindergarten Teacher

När en dagisfröken på Staten Island upptäcker en begåvad femåring i sin klass blir hon fascinerad och besatt av pojken. Hon hamnar i en farlig nedåtgående spiral i sitt försök att vårda hans talang.

Originaltitel The Kindergarten Teacher
Regissör Sara Colangelo
Manus Sara Colangelo
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Maggie Gyllenhaal, Parker Sevak, Anna Baryshnikov, Rosa Salazar, Michael Chernus, Gael Garcia Bernal, Ajay Naidu, Daisy Tahan, Sam Jules, Samrat Chakrabarti, Haley Murphy, Ato Blankson-Wood, Carson Grant, Libya Pugh, Stefaniya Makarova

RustyFilm
2020-03-12
Huvudperson här är Lisa (Maggie Gyllenhaal). Hon ingår i en väldigt vanlig familj med soffpotatis till man och ett par självständiga tonåringar. Alla har enligt henne alldeles för lite av kulturella intressen. Själv har hon intresset men inte förmågan. 5-årige Jimmy är filmens andra huvudperson. Han förvånar stort med sina förmågor, en hel del verkar pågå i det lilla huvudet. Jimmy är elev i den förskola där Lisa är förskolelärare och det är i detta sammanhang hon uppfattar Jimmys förbluffande poetiska förmåga och vill att hela värden ska få ta del av detta. Det är när hon med iver och besatthet driver sina sjuka idéer runt den lilla poetens storhet det blir riktigt otäckt (psykologiskt). Jag tycker att filmens manus (Sara Colangelo) är smart. Det är spännande, intressant och även vålds befriat.
asasae
2019-07-15
Alltför långsam och sorglig och händelselös film. Inte upplyftande alls, knappt att jag orkade ta mig igenom den.
myslas
2019-05-30
Var inte alls vad jag tänkt mig, mer obehaglig än något annat. Maggies rollfigur beter sig lite väl märkligt men det är en ganska bra film. Svag trea.
karlmats
2018-11-18
Nej jag blir inte helt såld på detta, dessutom känns det som att Gyllenhaals beslutsfattande är på tok för dåligt för att det ska vara realistiskt. Visst är det lite gulligull på vägen och Garcia Bernal är bra i sin biroll, men jag bryr mig inte tillräckligt om karaktärerna för att ett högre betyg ska vara motiverat. Men det är klart att det finns en viktig poäng om vuxnas syn på barn som instrument för deras egen framgång eller ersättning för deras uteblivna framgång, utförande är dock inte i min smak denna gång. En ganska stabil 2a.
Spidde
2018-10-14
Bra film! Lite obehaglig och småsorglig stämning, med en Maggie Gyllenhaal som gör en strålande rollprestation. Klart sevärd.