3.3

The King of Staten Island

Scotts liv sattes på paus när hans pappa, som var brandman, dog när Scott var sju år. Nu är han i 20-årsåldern, har uppnått väldigt lite och hans dröm om att bli tatuerare verkar ligga långt utom räckhåll. När hans ambitiösa yngre syster ger sig iväg till college bor Scott fortfarande kvar hos sin utmattade mamma, som är akutsjuksköterska, och tillbringar dagarna med att röka gräs och hänga med polarna Oscar, Igor och Richie. I hemlighet har han ihop det med med sin barndomsvän Kelsey.

Originaltitel The King of Staten Island
Regissör Judd Apatow
Manus Judd Apatow, Pete Davidson, Dave Sirius
Genre Drama, Komedi
Skådespelare Pete Davidson, Bel Powley, Marisa Tomei, Maude Apatow, Bill Burr, Ricky Velez, Lou Wilson, Moises Arias, Carly Aquilino, Pauline Chalamet, Lynne Koplitz, Joseph Paul Kennedy, Pamela Adlon, Kevin Corrigan, Machine Gun Kelly, Luke David Blumm, Jay Rodriguez, Steve Buscemi, Jimmy Tatro, Giselle King, John Sorrentino, Domenick Lombardozzi, Rafael Poueriet, Derek Gaines, Robert Vidal III, Nina Hellman, Jack Hamblin, Alexis Rae Forlenza, Mario Polit, Mike Vecchione, Hank Strong

Olof_Gronlund
2023-01-19
Jag gillar den. Har svårt för komedier som blir allt för tramsiga, denna är nog lite mer drama, med inslag av väldigt roliga delar stundtals. Tycker både Burr och Davidson gör det bra här och Tomei var ett kärt återseende. Vill ni sen en skön film som lämnar en med ett leende så är denna absolut värt det. Inte alls lika cheesy som många andra komedier heller. Tycker överlag att Apatow har gör bra komedier.
Adeoo
2022-12-18
Blev intresserad av storyn och karaktärerna direkt och tycker att alla skådespelare gjorde bra av sig, framförallt Pete Davidsson och Bill Burr. Mer av ett drama än en komedi men med några riktigt roliga ögonblick.
Starlette
2021-11-15
Gillar Pete Davidson. Filmen tar sig verkligen sista halvan. Lite feelgood.
StureStenhög
2021-08-30
En ganska behaglig film med bra persongalleri och bra skådespelare. Från det lilla jag har sett så gillar jag ändå Pete Davidson. Han är som klippt och skuren för att spela en loveable loser och han har förmågan att inte tappa publikens sympati trots att hans karaktär ibland beter sig osympatiskt. Den här karaktären är också lite mer komplex än vad sådana här filmer vanligtvis bjuder på. Bel Powley blir jag dessutom alltid lite glad av att se. Man kommer dock inte ifrån att filmen har en massproducerad känsla, direkt hämtad från Apatows rullande band. Det är kompetent, men man viker inte en tum från det som redan är beprövat. Som vanligt blir det också lite av en moralkaka av det här på slutet
Ful_fisk
2021-07-11
Blev inte jätteengagerad i storyn och karaktärerna, men dialogen är välskriven och känns trovärdig som en samtida New York-skildring. Välgjord och välspelad film. Inte så bra som folk sagt men fullt duglig film.
Hakvin
2020-11-25
Kändes då och då som en ny Napoleon Dynamite vilket inte bara kräver att karaktärerna är pinsamt oanpassade utan också mycket intressanta. Oroade mig för ett utmynnande i amerikansk feel good-klyscha men blev positivt överraskad. Gillar hur "ingen är perfekt"-temat övertygar utan moralkakor och utan att mytförklara hjälten, som finns men som har en baksida! Underhållande och ganska smart film.
HerrNenne
2020-08-01
Måste ge mycket beröm till manuset som är riktigt vasst rakt igenom vilket håller en fängslad även när karaktärerna är osympatiska eller händelserna jobbiga. Vad jag kanske hade önskat mig är ett mer utvecklat slut.
ASSFACE
2020-07-30
Jag tyckte den här var jättebra i egenskap av typ feelgoodfilm. Älskar när huvudpersoner har personligheter som liksom är svåra att gilla, lite liknande Lena Dunham i GIRLS. Jag skrattar sällan i filmer men skrattade flera gånger i den här.
jonbo
2020-07-07
Snäll trea. Filmen ägnar lång tid åt att etablera en karaktär som jag inte gillar jättemycket för att sen ge honom en sista halvtimme som funkar.
ShenLong
2020-06-30
förtjänar egentligen bara en 3a, men jag tyckte den var charmig och trevlig och hade ett fyndigt manus för det mesta