The Kingdom

Efter en våldsam terroristattack i Saudiarabien, med många civila amerikaner döda och likaså en FBI-agent, beslutar sig FBI att skicka en grupp på fyra agenter för att ta reda på vem som ligger bakom attentatet. Specialagent Ronald Fleury leder jakten på de skyldiga tillsammans med kollegorna Janet Mayes, Grant Sykes och Adam Leavitt vid sin sida. De har endast fem dagar på sig och får hjälp av den lokale polisen Faris Al Ghazi som blivit tillsagd att hjälpa dem med utredningen.

Originaltitel The Kingdom
Regissör Peter Berg
Manus Matthew Michael Carnahan
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jamie Foxx, Jennifer Garner, Jason Bateman, Chris Cooper, Andrew Astor, Jeremy Piven, Minka Kelly, Brooke Langton, Kyle Chandler, Amy Hunter, Ashraf Barhom, Ali Suliman, Richard Jenkins

Skapad 2019-11-23 av sethgecko
Mina förväntningar på The Kingdom var inte särskilt högt ställda: En film, regisserad av Peter Berg (en man som ligger bakom filmer som Very Bad Things och Welcome To The Jungle), som handlar om...   Läs mer »

Andreas_
2021-05-04
Väldigt bra actionthriller av mästerlige regissören Peter Berg som är grymt duktig på att göra intensiva och spännande actionthrillers och inget direkt misstag här heller, betyget är en svag 4:a och 3:an är nära men när jag såg den första gången och på bio så gjorde den sig så mycket bättre, tyvärr inte hemma på TV och definitivt inte när man kommer ihåg hur den slutar, men det är trots allt intensivt och filmen har ett bra tempo, så har man inte sett denna så uppskattar man den nog mer, men öppningsscenen på bio är bland det mäktigaste jag sett men hemma i TV soffan, så var det absolut inget speciellt, men fortfarande en stabil film som bör ses om man är sugen på en bra och välgjord actionthriller med många bra skådisar, är inget superfan av just Jamie Foxx och har aldrig varit men här är han faktiskt riktigt bra i den ledande huvudrollen och övriga (många kända namn och ansikten) är riktigt bra och höjer filmen ett litet snäpp, även okända skådisar som ska spela saudi araber är väldigt bra, filmen börjar dessutom väldigt bra och intresset hålls på topp men i slutet faller den lite platt, inte på actionscener men på att det blir lite klichéfyllt, men rekommenderar ändå och gillar man välgjorda actionfilmer så är Peter Berg en regissör att hålla koll på, betyget blir som sagt en svag 4:a så här 14 år senare.
origC-J
2018-02-13
Dryga amerikaner i fokus i en film som verkar försöka visa hur dåliga araber är på att bekämpa terrorism. Har en del ljuspunkter, men som helhet en film som kunde blivit väldigt intressant, nu bara knappt godkänt.
J.Voorhees
2017-06-12
En mycket bra film som levererar ursnygga scener, realistisk handling och har många bra skådiespelare som gör det mycket bra....
therion82
2017-04-10
Oseriös jargong. Mer klassisk actionrulle än verklighetstrogen skildring. Bra action.
Gigi1943
2015-01-16
Somnade ...
2014-12-21
Filmen levererar ett manus som skrämmer och skapar obehag genom sin realistiska handlig, ursnygga action och skådespelare av riktigt hög klass. Denna film är i mina ögon helt klart ett måste för alla som gillar film. Min respekt för skådespelare/regissören Peter Berg ökar här väldigt mycket.
tummeliten
2014-10-06
Helt ok action, men känns som om man inte riktigt får hela bilden vad gäller hur komplexa kopplingarna mellan Saudi-Arabien och jihadismen är.
LacombeLucien
2014-06-25
Nja.
Trollunge
2014-03-28
Okunskap som genererar mer okunskap. Nej nej nej!
Svartskägg
2013-09-25
Shaky camera och snabba klipp förstör actionscenerna.