3.3

The Kingdom of Dreams and Madness

Innanför Studio Ghiblis väggar får vi följa Hayao Miyazaki och arbetet med hans sista film, 'Det blåser upp en vind'.

Originaltitel Yume to kyôki no ohkoku
Regissör Mami Sunada
Manus Mami Sunada
Genre 2010-tal, Dokumentär

Kajanus
2015-06-07
Fenomenal dokumentär som använder den brutna fjärde väggen som en del av illusionen som är Ghibli. Det lugna tempot är enbart en styrka då det exemplifierar hur Miyazaki arbetar. Livet går sin gilla gång innanför väggarna och oavsett hur de slutgiltiga filmerna blir därinne så står denna berättelse sig starkt på egna ben.
Jämte
2015-04-27
Fin dokumentär där vi får följa främst Hayao Miyazaki och när han och hans team arbetar på The Wind Rises. Saknade dock att de inte intervjuade den andra stora regissören i studion, Isao Takahata. Hade också varit intressant om de gått igenom lite kort om alla fantastiska filmerna som studion har gjort och kommenterat lite kort om dem, alltså fått Miyazaki att prata om Totoro, Laputa, Mononoke osv. Själv framstod han å ena sidan som en mysgubbe och å andra sidan som grinig cynisk gubbe som klagar på att världen är förstörd. Sevärd om man är ett Ghibli-fan, för den oinsatte kanske inte så intressant.
myslas
2015-04-06
Intressant inblick i Ghibli och Miyazaki men alldeles för lång.
theFeber
2015-01-27
Ett intressant inslag i Studio Ghibli och dess arbete med Miyazakis senaste film. Stundtals väldigt intressant, men dessvärre förblir filmen väldigt ytlig. Inte ens Miyazaki kommer man speciellt nära. Visst, han pratar mycket, men säger inget. Antar att det är bra för hans image som mystisk gubbe, men det blir frustrerande som publik. Dessutom är den alldeles för lång. Filmskaparna hade en möjlighet att gå innanför skinnet på en legendarisk filmstudio, men stannade utanför porten för att beskåda kroppen. Synd.
ShenLong
2014-12-25