2.7

Den siste konungen

Året är 1206 och Norge har drabbats av inbördeskrig. Kungens oäkta son bevakas i djup hemlighet. En pojke som halva riket vill döda och som två män kommer att skydda ända in i döden. En pojke som heter Håkon Håkonsson. Birkebeiners är berättelsen om flykten som förändrade Norges historia för alltid.

Originaltitel Birkebeinerne
Alternativ titel The Last King
Regissör Nils Gaup
Manus Ravn Lanesskog
Genre Drama, Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Jakob Oftebro, Kristofer Hivju, Søren Pilmark, Ane Ulimoen Øverli, Nikolaj Lie Kaas, Pål Sverre Hagen, Åsmund Brede Eike, Thorbjørn Harr, Thea Sofie Loch Naess, Jeppe Beck Laursen, Fridtjov Såheim, Benjamin Helstad, Lia Boysen, Stig Henrik Hoff

2021-09-16
Norskfilm kan absolut vara lika dålig som svenskfilm...
snubbel
2019-05-10
Ännu en reklamfilm för norsk natur ... och jo dom åker skidor ...
Gyllenbock
2018-12-17
Dessa norrmän, tänk att de var så makalöst bra på skidorna redan på 1200-talet. Gillade de vintriga miljöerna och musiken men annars var det inte så mycket att hänga i julgranen.
Bozze80
2018-04-17
Det har hade så lätt kunnat bli något storslaget och fantastiskt, men valet att göra det till matinéaction nästan helt befriad från blod och andra "hemskheter" gör att det nu bara blir ett lite småtöntigt och oengagerat äventyrsdrama. Skidscenerna är dessutom totalt (i många fall) overkliga och i vissa fall "snabbspolade", tillåt mig även att tvivla på att utförsåkningen för 800 år sedan höll den här klassen! Väldigt snyggt foto räddar den från ett ännu större fiasko.
ernils_l
2018-02-11
Skidscenerna är sjukt läckra, men annars har den inte så mycket att komma med. Visar hur bisarrt det är med monarki, men jag tror inte riktigt det var filmens poäng. För det mesta träig och ganska oengagerad.
2018-01-31
Absolut inget nytt under solen. Men för stunden så finns inte så mycket att klaga på. Snygg film med fantastiska vintermiljöer, bra kostym/interiör/rekvisita och en hyfsad portion macho - det räcker alldeles utmärkt till popcornen. (8-/15)
pufred
2018-01-06
Nordisk viking/medeltidsfilm. Med bra produktionsvärde, högt historiskt värde, bra skådespeleri (för det mesta), fantastiska miljöer, bra musik. Kanske det bästa spädbarnet i film. Gillar verkligen det här. Men lite väl mycket skidjakter, väl enkel intrig kanske. Hade tjänat på längre tid och mer bakom-kulissen-intriger.
goeran
2017-12-30
Nils Gaups film Birkebeinerne har nog en del brister vad gäller manus och skådespelarinsatser (bland annat avviker man en del från kända historiska fakta) och dessutom är det en del lite överdrivna actionscener; men jag är ändå rätt svag för en film som utspelas under tidig norsk medeltid (det som i Norge kallas Borgerkrigstiden) och handlar om striderna mellan baglerne och birkebeinerne. Bildmässigt är det en mycket vacker film med fantastiska vinterbilder.

2017-03-20
Bra, men ikke like bra som veiviseren. -4.
Djason
2017-02-01
Finns några bra scener framför allt skidscenerna men själva stridsscenerna känns lite b. Hur som helst är det en välspelad norsk äventyrsrulle.