2.5

The Laundromat

Baserad på skandalen kring Panamadokumenten som briserade under våren 2016.

Originaltitel The Laundromat
Regissör Steven Soderbergh
Manus Scott Z Burns
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Meryl Streep, Gary Oldman, David Schwimmer, Antonio Banderas, Sharon Stone, Robert Patrick, Melissa Rauch, Matthias Schoenaerts, James Cromwell, Jeffrey Wright, Will Forte, Chris Parnell, Rosalind Chao, Nonso Anozie, Cristela Alonzo, Nikki Amuka-Bird, Marsha Stephanie Blake

viffslan
2021-02-28
Hade inte alls fattat att detta baserade sig på Panamaläckan, och tog ett tag in i filmen innan jag fattade. Hade jag varit förberedd på hurudan film det var kanske jag hade tyckt bättre om den. Den är spretig och jag gillar inte att den består av många små histotier istället för en. Och precis som andra skriver stör jag mig på speciellt Oldmans o Banderas snack i kameran. Men bra skådespelare o en viss humor. Men nej, inte mer än en 2a.
Jannebanan
2020-03-15
Jag har fruktansvärt svårt för när skådespelarna pratar till tittaren rätt in i kameran. Detta otyg ger filmen karaktären av en instruktionsfilm. Den här gången tycker jag att Soderbergh tyvärr faller platt.
finkan
2020-01-10
Bra skådisar, lättförståeligt om hur absurd ekonomin är och hur det gynnar de rikaste. Helt ok film
finkan
2020-01-10
myslas
2020-01-07
Meryl Streep förtjänar bättre än det här.
karlmats
2019-12-31
Jag brukar ha svårt för filmatiseringar av finansbranschen och finanskriser och allmäna kriser, mest för att det oftast faller ner i klichéer, fördummningar och förenklingar. Soderbergh gör sig skyldig till allt det här, men i ett försök att göra en humoristisk skildring for dummies får man väl ändå hoppas att de här frågorna kan komma högre upp på allmänhetens agenda. Det enda sättet att få stopp på det här satans otyget med global skatteplanering är väl om folket till slut får nog och kräver förändring. Det är väl det enda man kan hoppas på från den här filmen. En stabil 2a.
Commandante
2019-11-11
Intressant och spännande film som visar hur vår absurda ekonomi är anpassad för att ständigt gynna de allra rikaste på vanligt folks bekostnad. Lika mycket dokumentär som spelfilm!
hsimpson
2019-11-10
En etta är kanske lite väl hårt, men detta kändes väldigt själlöst. Sömnpiller.
Rune2000
2019-11-05
Hade inte så höga förväntningar så filmer var rätt underhållande. Det enda som jag störde mig på att ständiga återkopplingar till USA och hur Panamaläckan påverkade landet.
LadyFlanders
2019-11-02
Men vad f-n är detta? Gäsp...