3.4

The Lighthouse

Historien om två fyrvaktare på en avlägsen och mystisk ö på 1890-talet.

Originaltitel The Lighthouse
Regissör Robert Eggers
Manus Robert Eggers, Max Eggers
Genre Drama, Skräck, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Robert Pattinson, Willem Dafoe, Valeriia Karaman, Logan Hawkes

Hengman
2021-01-27
Börjar bra, blir sedan seg och fånig.
Hanness
2021-01-24
Bra film, men obehaglig. Tycker den beskriver galenskap, sexuell frustration och ångest på ett utmärkt sett. Var först skeptisk till att den var svartvit, men det passade filmen alldeles utmärkt.
monodrive
2020-12-13
Besviken, hade höga förväntningar. Obegripliga filmer som är obegripliga enbart för att beskriva huvudpersonens vansinne känns så... gjort. Visst är den snygg och stämningsfull och vissa scener är riktigt riktigt bra, speciellt under första timmen. Andra timmen ballar det ur allt för mycket och blir faktiskt ganska långtråkigt.
naiiv
2020-12-12
Pretentiöst, men bra genomfört. Passade inte mig dock
Spook
2020-11-12
måste nog googla en förklaring, förstod inte vad den handlade om...
Zok
2020-10-26
En film som fungerar utmärkt i svartvitt och som skapar stämning. Den är utmanande och flätar ihop olika genrer på ett bra sätt. Pattinson visar att han har kommit långt ifrån Twilight och visar att han också behärskar det. Jag gillar det.
ToddDowney
2020-10-07
Snyggt filmad. Allt med den är snyggt men gud va tråkig film. Kändes som en film med mycket stil men ingen substans. Vilket inte heller stämmer. Men jag hade svårt för den. Tyvärr för såg fram emot den!
zonk
2020-09-27
Glimrar till bitvis, men ihelvete vilken seg film.
bojaka
2020-09-20
Svår film... Svååååår film. Tänkte sätta en 2'a, men samtidigt.... Kanske en 4'a för att den faktiskt är välgjord och välspelad och jäkligt obehaglig (!)... 3'a fick det bli helt enkelt. Mycket speciell film! :/
Ful_fisk
2020-06-04
Äntligen en film som inte försöker så jävla mycket att vara snygg, utan bara är det! Mycket effektivt berättad historia i ursnyggt svartvitt. Första halvan är lysande, sedan blir det lite väl mycket urballningar och grejer med drömsekvenser och sådant som hade kunnat undvaras, men filmen ska ändå ha sin fyra.