3.6

The Lighthouse

Historien om två fyrvaktare på en avlägsen och mystisk ö på 1890-talet.

Originaltitel The Lighthouse
Regissör Robert Eggers
Manus Robert Eggers, Max Eggers
Genre Drama, Fantasy, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Robert Pattinson, Willem Dafoe

2020-03-05
Bitvis fantastiskt foto och en makalös Daveu räddar den på håret ifrån en etta. En mycket svag tvåa. Intetsägande och tråkig.
TompiÄrGullig
2020-02-13
Den här filmen är väldigt nära en femma. Jag tror att jag kanske skulle behövt brytt mig mer om karaktärerna, för toppbetyg. Men underhållningsvärdet är stort. Stundvis obehaglig men vi satt och skrattade ofta i biografen.
Manko
2020-02-07
Knappt godkänd. Som kortfilm, vilket den lätt kunnat vara, hade den säkert kunnat nå högsta betyg. Dess största problem i min mening är att karaktärerna är redan så pass excentriska från första början att man aldrig ser någon nämnvärd förändring i deras beteende. Det hade varit mera effektfullt om man efter slutet kunnat se tillbaka och tänka hur kunde dessa resonabla människor spåra ut så pass mycket. Istället är det som någon höjde lite extra på volymen på stereon mitt under en redan högljudd fest.
Powha
2020-01-28
Klockrent delirium. En av Dafoes bästa prestationer.
PeterTheW
2020-01-22
Nja. Oerhört snygg, Dafoe och Pattinson är skitbra, men filmen i sig tar sig aldrig riktigt i mina ögon. Lika överhypad som The Witch var.
Harkaiden
2020-01-18
Uppe och nosar på femman flera gånger, men filmen tappar mig lite strax innan den fullkomligt briljanta finalen. Utöver det levde den överlag upp till mina förväntningar. Dafoe och Pattinson övertygar verkligen som sina respektive karaktärer.
HerrNenne
2020-01-14
Mer intressant än bra. Borde varit kortare, den hade fått bättre genomslag då. Nu tröttnar man lätt på galenskapen efter ett tag. Men annars bra stämning i filmen som jag imponeras av. Känns verkligen 1800-tal. Känns verkligen tidig film.
Man5on
2020-01-08
Otroligt dålig. Fullständigt svammel.
atroxa
2020-01-03
Det är riktigt bra och Dafoe är briljant, men jäklar vad överhypad den blivit.
minawidding
2020-01-02
Inte så förtjust i han den yngre, men det var galenskap, krossade mansideal och poesi, såväl som mord och mardrömmar.