3.5

The Lighthouse

Historien om två fyrvaktare på en avlägsen och mystisk ö på 1890-talet.

Originaltitel The Lighthouse
Regissör Robert Eggers
Manus Robert Eggers, Max Eggers
Genre Drama, Fantasy, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Robert Pattinson, Willem Dafoe

karlmats
2019-11-15
Ja du Eggers, att du var noggrann det såg vi redan i The Witch, men att du skulle vara så här jävla galen, det hade jag inte räknat med. Jag är svag för dialogdrivna filmer som utspelar sig på begränsad yta med få skådespelare och här checkas ju alla de boxarna ordentligt. Pattinson och Dafoe är helt enkelt helt fenomenala, det är världsklass på båda och Eggers manus på gammelengelska får verkligen fram deras talanger på bästa sätt. Musiken är också världsklass, det är fruktansvärt obehagliga ljud som pressas fram, och då menar jag inte de som kommer ur Dafoes röv lite då och då. Visuellt är det också världsklass, så otroligt tät stämning att jag inte släpper den här varken under eller efter visningen. När man här ser hur film kan vara, ja då förstår jag Scorseses utspel mot Marvelfilmerna, det här är ju konst för fan. Det är bara att kapitulera och dela ut 2019 års andra 5a, en sån dubbel har minsann inte hänt sen 2008 så det var ju lite förvånande.
KimEkberg
2019-11-04
Mycket stark estetik och set-up som placerar sig fint i den ganska marginaliserade genren av fyrvaktarfilmer. Sedan tycker jag att den är lite väl självgod i sitt fullkomliga frosseri av folklore, att man kanske borde hejdat vissa impulser och gjort något mindre fast större. Den pubertala känslan tycker jag inte alls hör hemma här. Inte heller en naken rysk fotomodell som är en sjöjungfru. Annars tycker jag att det känns oväntat fräscht till en början, med två gubbar i en fyr. Bäst är det ju när Willem Dafoe håller monologer på artonhundratalspiratspråk transkiberat från Moby Dick. Borde vara mindre psyk och mer metafysik. Synd på en bra utgångspunkt.
Tonti
2019-11-03
Underbart folkloristisk med fantastiskt foto och produktionsdesign, och två starka skådespelarinsatser i centrum. Det psykologiska spelet utvecklas kanske inte på det mest intressanta vis men det gör inte alltför mycket. Underbart suggestiv så länge den inte visar alltför mycket.