3.2

Lejonkungen

Disneys klassiska historia kommer nu i en helt ny tappning och tar oss till Afrikas savanner där den framtida kungen föds. Simba dyrkar sin far, Kung Mufasa, och är stolt över sitt kungliga arv. Men alla i kungariket uppskattar inte att en ny lejonunge har fötts. Scar, Mufasas bror ? och den tidigare arvingen till tronen ? har egna planer.

Originaltitel The Lion King
Regissör Jon Favreau
Manus Jeff Nathanson
Genre Musikal, Drama, Animerad, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Donald Glover (röst), Seth Rogen (röst), Chiwetel Ejiofor (röst), Alfre Woodard (röst), Billy Eichner (röst), John Kani (röst), John Oliver (röst), Beyoncé (röst), James Earl Jones (röst), Florence Kasumba (röst), Keegan-Michael Key (röst)

Skapad 2020-01-11 av Stygga-Vargen
Det sägs att barndomen är viktig och det ligger nog en del i det och då syftar jag inte bara på sånt som händer runt omkring en utan även sagor och böcker man läser under uppväxten kan påve...   Läs mer »

2020-01-05
Det känns fräscht att se samma sak i (fejkad) live action. Enormt trogen originalet. Stort! (10+/15)
HerrNenne
2019-12-31
Det här måste vara världens mest onödiga film någonsin. Nästan allt är lyft direkt ur originalet, men sämre. Visst, man får fint (cgi-foto) men går miste om alla känslor som fanns. Att försöka uttrycka något med dessa djurs stenansikten.. Dialog och sång känns verkligen dubbat på en naturdokumentär.
Engravadlax
2019-12-30
En stor anledning till att förlagan är bra och den här suger är att i originalet är karaktärerna animerade med tydligt mänskligt kroppsspråk och igenkännbara ansiktsuttryck, medan här ser de mestadels ut som verkliga djur. Den ickeverbala kommunikation som skådespeleri (eller karaktärsanimation) bygger på existerar knappt.
Pari
2019-12-18
Fantastiskt snygg gjord och det var trevligt att se den här fina berättelse i en live action version. Helt okej svenska röster både i prat och sång.
saturday_sun
2019-12-07
Blek kopia av originalet. Den svenska dubbningen är halvdan och de nya replikerna känns överflödiga. En besvikelse.
TURGUT
2019-11-30
Imponerande snyggt gjord!
haajen
2019-11-22
What's the point? Ok animation gör den uthärdlig men föredrar originalet.
2019-11-16
Jag är ett stort fan av originalet så därför hade jag väldigt låga förväntningar av denna samtidigt som jag gärna ville se den. Och jag blev positivt överraskad av den. Den är långtifrån lika bra som originalet men lyckas bli bra ändå.
StureStenhög
2019-11-13
Jag antar att det här är bättre än originalet, det är ju trots allt exakt samma film en gång till, fast snyggare. Och den är verkligen brutalt snygg. Visuellt är det här en mäktig filmupplevelse. Samtidigt går det inte att komma ifrån att det är ett väldigt slöseri med resurser när man inte ens försöker sätta en ny prägel på det här. Manuset från originalfilmen är ändå rejält bristfälligt, så det fanns en hel del potential till förbättringar där. Men tyvärr är det även denna gång svårt att köpa logiken bakom karaktärernas ageranden. Men musiken är fortfarande bra, och det går inte att komma ifrån att nostalgifaktorn är hög
PeterTheW
2019-10-27
Den är ju fantastiskt snygg att se på och det är en riktig nostalgitripp. De realistika animationerna gör dock sitt till för att ta bort lite känsla då de mer "mänskliga" ansiktsuttrycken försvinner - det är dock inget som förstör. På det stora hela är det ju ett fint hantverk, men med tanke på att den är EXAKT som originalet - en fulländad film i sig - så frågar jag mig likförbaskat om vi verkligen behövde detta?