Lejonkungen

Disneys klassiska historia kommer nu i en helt ny tappning och tar oss till Afrikas savanner där den framtida kungen föds. Simba dyrkar sin far, Kung Mufasa, och är stolt över sitt kungliga arv. Men alla i kungariket uppskattar inte att en ny lejonunge har fötts. Scar, Mufasas bror ? och den tidigare arvingen till tronen ? har egna planer.

Originaltitel The Lion King
Regissör Jon Favreau
Manus Jeff Nathanson
Genre Musikal, Drama, Animerad, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Donald Glover (röst), Seth Rogen (röst), Chiwetel Ejiofor (röst), Alfre Woodard (röst), Billy Eichner (röst), John Kani (röst), John Oliver (röst), Beyoncé (röst), James Earl Jones (röst), Florence Kasumba (röst), Keegan-Michael Key (röst)

Jompalompier
2019-10-13
Allting ser väldigt verkligt och realistiskt ut - tyvärr! Jag tycker att den tappar i att inte vara lika lekfull i sin stil. Originalet är fulländat så det här är en helt onödig film att göra. Sen får man väl se den som en helt annan film och då är den väl helt okej att se en söndagskväll.
DIProgan
2019-10-11
Är ju bra att en ny generation kan få se den men ser ingen anledning att göra den otecknad, den var redan i princip så bra den kunde bli. Att försöka få verklighetstrogna djur att agera "mänskligt" gör det bara till en svagare film.
G-man
2019-08-24
Jag tycker att berättelsen fick en annan tyngd i och med denna omgörning, så datoranimationerna tillförde definitivt någonting utöver det rent estetiska. Men i grunden är det samma berättelse, varken mer eller mindre, så det kan inte bli högre betyg än originalet.
nodon
2019-08-19
Gillar bägge filmerna på olika sätt. Stor nostalgi-trip!
2019-08-16
Nä, nu går skammen på torra land! Det finns ingen anledning att göra en ny film av denna gamla usla film!!!!
vonadel
2019-08-10
Åh...vilka minnen. Vet inte hur många ggr originalet rullade i VHS-spelaren. En stor favorit både till mig och sonen. Måste nog vara den bästa Disney-filmen i mitt tycke. Såg därför fram mycket mot denna live action version. Och den gjorde mig inte besviken. Fantastiskt bra gjord. Kan inte förstå alla hatare som stör sig på att den är precis likadan som originalet. Det är ju meningen!! Vet att det är en kritik mot Disney att de bara vill tjäna på gamla filmer istället för att göra nya. Men, detta är ju något nytt! Är ju en hel ny upplevelse! Så fascinerande att man nu kan animera djur så att det ser helt trovärdigt ut. Undrar om och isf när det kommer att ske med människor? 9/10
myslas
2019-08-05
Det är väldigt snyggt och det ser naturtroget ut. Det är också det största problemet med den här filmen. Lejonkungen är ingen naturdokumentär och i slutändan så blir det som i de flesta filmer man gjort med talande djur (Babe är väl det stora undantaget) där det bara ser fånigt ut. När man plockar bort det lite karikatyrliknande tecknandet av djur så tappar man också helt bort alla former av uttryck och det saknas verkligen här.
alexafshar
2019-08-04
Lika bra som originalet!
Roswall
2019-08-03
Snygg och välgjord, i övrigt svag. Behåller inte samma charm som originalet och väljer varken att vara djupare/mörkare/allvarligare eller roligare/mer underhållande. Resultatet blir en extreme makeover som är något tommare.
markus1990
2019-08-01
För 25 år sedan såg jag min första film på bio, 4 år gammal tog min pappa med mig på Lejonkungen. Ikväll fick jag vara 4 år på nytt och åkte känslomässig bergodalbana. Ett mästerverk återskapat med verklighetstrogen CGI. Nya dialoger här och var utan att slakta originalet och ger en modern och fräsch uppdatering. Om ni har möjlighet se den i 4DX. Kanske är partisk men den var långt över förväntan mot disneys tidigare remakes. 8.5/10