3.2

Lejonkungen

Disneys klassiska historia kommer nu i en helt ny tappning och tar oss till Afrikas savanner där den framtida kungen föds. Simba dyrkar sin far, Kung Mufasa, och är stolt över sitt kungliga arv. Men alla i kungariket uppskattar inte att en ny lejonunge har fötts. Scar, Mufasas bror ? och den tidigare arvingen till tronen ? har egna planer.

Originaltitel The Lion King
Regissör Jon Favreau
Manus Jeff Nathanson
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Donald Glover (röst), Seth Rogen (röst), Chiwetel Ejiofor (röst), Alfre Woodard (röst), Billy Eichner (röst), John Kani (röst), John Oliver (röst), Beyoncé (röst), James Earl Jones (röst), Florence Kasumba (röst), Keegan-Michael Key (röst), Eric André (röst), Penny Johnson Jerald (röst), Amy Sedaris (röst), Chance the Rapper (röst), Phil LaMarr (röst), J Lee (röst), JD McCrary (röst), Shahadi Wright Joseph (röst)

Skapad 2020-01-11 av Stygga-Vargen
Det sägs att barndomen är viktig och det ligger nog en del i det och då syftar jag inte bara på sånt som händer runt omkring en utan även sagor och böcker man läser under uppväxten kan påve...   Läs mer »

idaho1981
2020-03-31
Snyggt, men konstigt att se dem prata och några av låtarna (speciellt can you feel the love tonight) wailas sönder lite för mycket för att jag ska kunna njuta av det hela.
Pos
2020-03-05
Brutalt snygg som många skrivit men den känns på något sätt tom. Vissa av de bästa delarna från originalet är inte kvar och Pumba skulle varit fetare. Originalet är dock en av de bästa filmerna någonsin så detta var kanske dömt att misslyckas från början. Kommer enbart se den igen om jag vill testa en ny tv eller så.
2020-01-05
Det känns fräscht att se samma sak i (fejkad) live action. Enormt trogen originalet. Stort! (10+/15)
HerrNenne
2019-12-31
Det här måste vara världens mest onödiga film någonsin. Nästan allt är lyft direkt ur originalet, men sämre. Visst, man får fint (cgi-foto) men går miste om alla känslor som fanns. Att försöka uttrycka något med dessa djurs stenansikten.. Dialog och sång känns verkligen dubbat på en naturdokumentär.
Engravadlax
2019-12-30
En stor anledning till att förlagan är bra och den här suger är att i originalet är karaktärerna animerade med tydligt mänskligt kroppsspråk och igenkännbara ansiktsuttryck, medan här ser de mestadels ut som verkliga djur. Den ickeverbala kommunikation som skådespeleri (eller karaktärsanimation) bygger på existerar knappt.
Pari
2019-12-18
Fantastiskt snygg gjord och det var trevligt att se den här fina berättelse i en live action version. Helt okej svenska röster både i prat och sång.
saturday_sun
2019-12-07
Blek kopia av originalet. Den svenska dubbningen är halvdan och de nya replikerna känns överflödiga. En besvikelse.
TURGUT
2019-11-30
Imponerande snyggt gjord!
haajen
2019-11-22
What's the point? Ok animation gör den uthärdlig men föredrar originalet.
2019-11-16
Jag är ett stort fan av originalet så därför hade jag väldigt låga förväntningar av denna samtidigt som jag gärna ville se den. Och jag blev positivt överraskad av den. Den är långtifrån lika bra som originalet men lyckas bli bra ändå.