2.9

The Little Shop of Horrors

En ung man, Seymour, arbetar i en blomsteraffär. För att locka dit mer folk tar han med sig en annorlunda planta, en köttätande växt, som han odlat fram av några mystiska frön han kommit över. Växten är till en början ganska beskedlig men när den av en händelse får i sig lite blod börjar den att växa. Och snart kräver den mer föda...

Originaltitel The Little Shop of Horrors
Regissör Roger Corman
Manus Charles B Griffith
Genre Komedi, Skräck, 60-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Jackie Joseph, Jonathan Haze, Dick Miller, Mel Welles, Myrtle Vail, Wally Campo, Lynn Storey, John Herman Shaner

Albion
2020-11-21
Skruvad till tusen och det kan säkert göra en del lite glada och entusiastiska, men i ärlighetens namn så är det här ganska kasst med vissa oförglömliga inslag. Betyget blir en 2;a
BarryHero
2020-11-11
I mina ögon klart bättre än A Bucket of Blood som kom kom året innan med i stort sett samma skådespelarensemble. Ska tydligen ha spelats in under blott två (!) dagar men trots det är hantverket imponerande. Jonathan Haze är till skillnad från Dick Millers protagonist i A Bucket of Blood sympatisk och man kan relatera till hans kamp. Som filmer är för övrigt dessa två väldigt lika i sina uppbyggnader och crescendon. Framgår inte riktigt om filmen utspelar sig i Skid Row, Los Angeles eller bara i ett "skid row". Nyfiken på nyinspelningen från 1986 då denna film kan göra sig bra med lite större budget samt färg.
F-M-J
2020-10-25
Riktigt rolig och skruvad.
92axha10
2017-11-10
Riktigt dum men charmig b-film i sann Corman anda
Dream
2017-11-01
Gillar du humor i still med: Repmånad, Rosa Pantern och Mr. Bean. Då är detta kul underhållning, men jag har full förståelse även för de som gett den en etta, för kommer man hem efter en dålig dag på jobbet bitter och trött, sedan av en slump startar denna samt hör någon skrika "FEEEED MEEEEE!" i mellan åt, så krävs det nog gått om tålamod för att inte bli vansinnig... Haha.

2015-12-29
Fantastiskt usel film. Men jag har visserligen svårt för klassiker och när det därtill är komedi blir saken knappast bättre. Humorn har förändrats en del på 65 år kan man väl lugnt påstå utan att överdriva. Bottennapp. 1/10
Djason
2015-08-21
Förstår inte alls storheten med denna film. Gjorde ett försök men fick kämpa med att inte byta kanal.
Astrojacob
2015-06-18
Horror? Nog den roligaste horrorflick jag sett i så fall. Tönthumor förvisso men bara Nicholsons 5 minuter är värda en svag Trea.
AlbinWesley
2014-10-12
Såg om den här i går. Tyckte den var ännu roligare än senast, och den färgade versionen från 06 ser så fin ut att jag storknar lite. Måste höja.
AlbinWesley
2013-08-29
Vilket dårskap. Genialt! Världens bästa film.