2.4

The Little Stranger

Doktor Faraday är son till ett hembiträde och har skapat sig ett liv som landsbygdsdoktor. Under 1947 års långa och varma sommar kallas han till en patient på Hundreds Hall, där hans mamma en gång arbetade, och som har varit familjen Ayres hem i mer än två sekel. Fastigheten befinner sig numera i förfall, men familjen Ayres hotas av värre saker än en avtagande levnadsstandard.

Originaltitel The Little Stranger
Regissör Lenny Abrahamson
Manus Lucinda Coxon
Genre 2010-tal, Drama, Skräck, Mysterium, Thriller
Skådespelare Domhnall Gleeson, Ruth Wilson, Will Poulter, Liv Hill, Charlotte Rampling, Harry Hadden-Paton, Anna Madeley, Richard McCabe, Kathryn O'Reilly, Tipper Seifert-Cleveland, Lorne MacFadyen, Dixie Egerickx, Kate Phillips, Nicholas Burns, Sarah Crowden

TheHorrorfan
2019-06-23
Riktigt tråkigt faktiskt. Dyster och ointressant. Skådespelarna är det inget fel på, men det är även det enda positiva jag kan komma på. Stark 1:a.
Engravadlax
2019-02-15
Will Poulter stjäl showen så länge han är med, men första halvan är som en överlång introduktion, andra halvan levererar en av de tunnaste spökhistorier jag har sett på film, och Domhnall Gleeson gör som vanligt en något klen prestation.
#54
2019-01-06
Tar sig tid utan att någonsin riskera att bli tråkig.
StureStenhög
2018-12-26
Tredje filmen jag ser av Abrahamson, och jag tycker mig kunna konstatera att han är en av de intressantaste regissörerna i filmvärlden just nu. De tre filmer jag har sett är helt olika varandra, men de har det gemensamt att de försöker göra någonting lite annorlunda inom en hyfsat konventionell ram. Den här är det bästa exemplet på det. Här finns mycket som vi känner igen från andra filmer, men den vägrar att lägga sig tillrätta i en enskild genre, och i efterhand kan man inte vara helt säker på vilken film man såg. Jag får dock en känsla av att filmen var ännu bättre i Abrahamsons huvud än vad han till slut lyckades få ur sig. Det är ett ambitiösare projekt än vad han riktigt lyckas ro iland. Will Poulter är dessutom ganska kass. Men jag höll mig iaf hela tiden engagerad i karaktärerna och filmens teman, och mystiken kring huset byggs upp på ett effektivt sätt. Antar att filmens största problem i slutändan är att hitta sin publik, den måste vara hopplös att marknadsföra
PeterTheW
2018-12-11
Sorry. Abrahamson har gjort intressanta filmer, men 40 minuter in är det här välspelat, snyggt men så förbaskat tråkigt.