2.5

Den levande döda flickan

Några män går ner i en grotta för att ställa ner en tunna med giftigt avfall. Den ena berättar om en kvinna och hennes dotter som ligger i likkistor nere i grottan. Det ska tydligen finnas en massa smycken i kistorna och männen går ner för att öppna kistorna. En liten jordbävning gör att det börjar rinna giftigt avfall på den ena kistan. Dottern vaknar då till liv och mördar männen. Sen får vi följa Cathrines jakt på blod eftersom att hon har blivit vampyr.

Originaltitel La morte vivante
Alternativ titel The Living Dead Girl
Regissör Jean Rollin
Manus Jacques Ralf, Jean Rollin
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Marina Pierro, Françoise Blanchard, Mike Marshall, Carina Barone, Fanny Magier, Patricia Besnard-Rousseau, Dominique Treillou

henrikj
2021-04-18
Försöker vara djupare än vad den egentligen är. Menlöst.
2017-12-28
Av de Rollin jag sett hittills följer även den här trenden. Lite mer blod och slask än tidigare, men ändå med ett ordentligt stänk sleaze. Det mesta klaffar om man gillar hans andra grejer.
Dele
2016-06-13
Rollin lyckas med det visuella hyfsat ofta, och det stämningsfulla emellanåt. Handling är i stort ointressant och logiken får rätta sig efter filmen och inte tvärtom. Den närmaste besattheten av oskuldsfulla unga kvinnor i kombination med blod blir också ganska tröttsam i längden.
schramm
2014-08-30
nära en fyra. stämningsfullt och ångest. entonig musik å så vidare. en höjdare å en av rollins bästa!
jingoo
2013-04-25
Efter att ha sett om filmen några gånger, senast på Blu-ray, så måste jag säga att den växer för mig. Retar mig mindre på tönt-Barbara men desto mer på de taskiga gore-effekterna som att alla män som dödas av någon anledning måste sminkas kritvita i ansiktet. Varför?
Joyfulsounds
2013-02-28
Jag ska inte sticka under stolen med att Rollins filmer (av de jag sett hittills) alltid är mer eller mindre dåliga, men till skillnad från de övriga är den här dålig på ett väldigt mkt mer dåligt sätt, och jag sitter bara och stör mig på allt och alla. Slutet är dock lite mumsigt och puttar nästan(!) över filmen till nästa betygssteg. Meeen, det får bli en 1a.
jingoo
2010-05-12
Inte lika snygg och surrealistisk som andra Rollin-filmer, utan mer konventionell. Jag är generös och ger en trea i betyg för de bra scenerna mellan Catherine & Hélène. Visst är effekterna dåliga, och alla scener med den irriterande "fotografen" Barbara sanslöst B, men dramat mellan huvudpersonerna väger upp detta. Mycket bra slutscen i detta blodsugar-drama.
Arensberg
2009-10-18
ja verkligen tattigt alltså, det blir ju liksom en film man kunnat göra med polarna, kameraarbetet är så sanslöst trist, och belysningen, alla "kryptscener" använder sig av stora HMIs liksom, inte så jävla smart allstå...
2009-02-23
Inte riktigt lika snygg som de andra Rollin-filmer jag har sett. (7/15)
gunnur
2008-02-08
Fantastiskt dåliga effekter. Vad tänkte de?