3.3

The Lobster

En kärlekshistoria i en dystopisk nära framtid där ensamma människor arresteras och överförs till ett kusligt hotell. Där är de skyldiga att finna en matchande partner inom en period på 45 dagar. Om de misslyckas förvandlas de till ett djur och släpps ut i skogen.

Originaltitel The Lobster
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, Komedi, Romantik, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Colin Farrell, Rachel Weisz, Léa Seydoux, John C Reilly, Ben Whishaw, Jessica Barden, Olivia Colman, Michael Smiley, Ashley Jensen, Ariane Labed, Angeliki Papoulia, Garry Mountaine, EmmaEdel O'Shea, Laoise Murphy, Imelda Nagle Ryan, Roland Ferrandi

Skapad 2019-12-01 av AgnesPetter
I ett dystopiskt parallellt universum blir singelmänniskor omhändertagna av staten och tvingas checka in på så kallade dejting-hotell. Där har de 40 dagar på sig att träffa en partner, och om d...   Läs mer »

apelsin
2021-04-10
Intressant idé men spårar snart ur och förvandlas till nåt som bara är rörigt och långtråkigt
RichardEk
2020-11-01
Skönt skruvad framtidsdystopi, med tydligt biopolitiskt tema förpackat i en dramatisk och melankolisk förpackning. Dröjer sig kvar i huvudet. SF när det är riktigt bra, dvs. är en främmande framtid på ett sätt men samtidigt med ett budskap och en tolkningshorisont som går att associera till samtiden.
visser
2020-07-15
Första timmen briljant, andra halvan mindre engagerande. Som en blandning av Roy Andersson och Lars von Trier.
svältaren
2020-07-13
Träffsäker, briljant berättad och hysteriskt rolig satir över Tindersamhället och vår samtid i stort. En dystopi helt i Orwells anda - och en fullträff på alla plan. Lanthimos, vilket geni!
2019-08-09
Håller verkligen inte i längden, men premissen är cool och flera scener minnesvärda. En film som lätt fastnar i huvudet. (7-/15)
Jonel
2019-08-01
Riktigt flummig och skön film. Förvänta er något utöver det vanliga.
Wegerman
2019-03-10
Jag tyckte den här filmen var helt vrickad när jag såg den och ville nästan stänga av. Men efter det har många scener ur den dröjt sig kvar hos mig och jag tänker ofta på den fiktiva värld filmen låter oss ta del av.
92axha10
2019-02-27
Film med den torraste humorn jag någonsin sett. Parodi på äktenskap och hur ytligt det hela är. Alla pratar tråkigt monotont och bara Colin Farrells karaktär har ett namn ens en gång.
vonadel
2018-12-25
Förvisso trevligt med en film som bryter normen, men nästan så att denna spårar lite väl ibland. Dock bra skådespel vilket kan lyfta det mesta. 5/10
Trangor
2018-12-17