The Long Kiss Goodnight

Davis spelar en hemmafru som lider av en minneslucka på åtta år. När det förflutna en dag brutalt kommer kapp henne visar det sig att hon varit specialtränad elitagent...

Originaltitel The Long Kiss Goodnight
Regissör Renny Harlin
Manus Shane Black
Genre Kriminalare, Drama, Mysterium, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Geena Davis, Samuel L Jackson, Craig Bierko, Yvonne Zima, Tom Amandes, Brian Cox, Patrick Malahide, David Morse, G D Spradlin, Melina Kanakaredes, Joseph McKenna, Alan North, Edwin Hodge

Skapad 2019-10-21 av
Annorlunda thriller av Renny Harlin med Geena Davis och Samuel L. Jackson. En historia om en kvinna som lider av amnesia och hur hennes skrämmande förflutna hinner ikapp henne. För åtta år sedan...   Läs mer »

Andreas_
2018-01-13
Tyckte denna rulle var fantastiskt bra när jag var typ 17 och såg denna på bio 1996...idag när man är typ 40 och ser om den, så är det inte alls särskilt bra utan riktigt dålig om jag ska vara helt ärlig...Renny Harlin är en amatör som lyckats göra två bra filmer i och med Die Hard 2 och Cliffhanger...allt annat har varit rena dyngan, detta är väl ändå fullt ok att se i brist på annat men det är verkligen inte bra, alldeles för mycket plot holes och en riktigt kass Geena Davis i huvudrollen....visst är Samuel L Jackson bra i bi-rollen men det räcker inte...Geena spelar en tuff agent som skit...hon känns inte trovärdig utan mer skrattretande när hon ska agera stentuff agent som är ful i käften...och skurken är ju bara en av dom mest patetiska filmskurkar jag varit med om....men tack vare en minimal men bra insats av Brian Cox och en som vanligt bra insats av Samuel L Jackson så räddar dom upp lite grann och gör så att filmen ändå duger i brist på annat...sen är det alltid kul att se dessa gamla actionfilmer för deras actionscener med blodpåsar under kläderna än dagens totalt kassa CGI där man ser hur fånigt datagjort blodet är....så betyget blir en stark 2:a ändå.
2017-10-16
2017-10-09
Ganska bra rulle....
norenorama
2017-09-26
Stark fyra! Bättre än jag minns den ändå sett den många ggr. Önska dagens action var mera som denna.
Clark
2017-07-07
Bra insats av Samuel Jackson (eller var det Laurence Fishburne?) skitsamma; men filmen manifesterade sig psyko-fysiskt rent infrastrukturellt som en kulturifrågasättande produktion som vågar ta ut svängarna, vilket ger plus i min bok.
StureStenhög
2016-10-30
Nog är det här en riktig 90-tals-rökare allt, och visst är den väldigt underhållande. Upplägget är kul, och actionscenerna är överdrivna på det kreativa sätt som man vill att sådana här filmer ska vara. Sedan är det förstås roligt att se Samuel L. Jackson, här stod han verkligen på toppen av sin karriär, och han har tilldelats en hel del roliga repliker. Det är bara att hålla i hatten och njuta av åkturen
mammene
2016-10-29
En verkligt underhållande rulle, en blandning av spänning och svart humor, där Samuel L Jackson och Geena Davistill största delen stod för behållningen. Ska det vara överdrivet så ska det!
Fläskkäft
2015-08-25
Renny Harlin kan action varvat med skön humor. Davis och Jackson gör stabila insatser och vi får se flera kända ansikten i övriga roller. Något segstartad men sen blir det fullt ös till finalen. Visst mycket är extremt överdrivet men det ligger ändå på en underhållande nivå. Harlin vet hur man fångar snygg action och filmar coolt. Vad jag inte gillar är när jag ser om en favorit från förr idag och upptäcker att den har sjunkit....händer ofta nuförtiden och jag gillar det inte alls. Jag hyllade The Long kiss goodnight när den kom för 20 år sedan men idag är den "bara" en stabil trea. Missförstå mig mig inte, jag rekommenderar denna hur som helst!!!
TheHorrorfan
2015-01-11
Ganska överskattad tycker jag. Länge sedan som jag såg den, men minns att jag inte tyckte att den var något speciellt bra.
Lotso
2014-12-18
I sin helhet är The Long Kiss Goodnight en actionrulle som möjligtvis inte gör någonting nytt så långt som 90-tals action går. Men den gör det så bra ändå. Karaktärerna är sköna, dialogerna ännu mer så och underhållningen är på topp. Actionscenerna är riktigt awesome och hard core och handlingen må kanske inte vara så unik, men jag gillade den. Geena Davis funkade verkligen som actionbrud och ser gärna fler filmer med henne i huvudrollen i en actionrulle. En sann 90-tals actionrulle i sann julanda.