2.6

The Lost City

Havanna, 1958. Nattklubben El Tropicane sjuder av fest, glamour, vackra kvinnor och pulserande kubanska rytmer. Här träffas de rika och berömda, och klubbens ägare Fico kan leverera allt vad hans gäster kan önska. Här ska inte finnas plats för vardagliga konflikter, men under den välpolerade ytan börjar problemen torna upp sig. Plötsligt sker en skottlossning på klubben. Intern uppgörelse är den officiella förklaringen, men ordet revolution viskas i gränderna. När striderna kulminerar måste Fico välja sida - ett val som kan komma att kosta honom allt; hans klubb, familj och om det vill sig riktigt illa: hans liv.

Originaltitel The Lost City
Regissör Andy Garcia
Manus G Cabrera Infante
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Bill Murray, Andy Garcia, Dustin Hoffman, Steven Bauer, Tomas Milian, Inés Sastre, Juan Fernández (I), Jsu Garcia, Enrique Murciano, Nestor Carbonell, Millie Perkins, Dominik García-Lorido

Gigi1943
2013-03-17
Svag trea, den var aningen tröttsam.
Ghostface
2010-01-31
färgstarkt och episkt drama, spännande med familjeaspekten som dock ger filmen ett partiskt perspektiv. Skådespelarinsatserna är mycket bra, en film som tillåter sig vara långsam och inte skyndar.
vintern
2009-03-11
Klart sevärd.. Bill Murray är störtskön=)
bonhawk
2009-02-26
Stark trea. Intressant levnadsöde, men det är ganska öppenbart att inte hela sanningen om Kuba kommer fram i denna film. Mycket snyggt foto och lagom tempo.
little_Ariel
2008-08-05
Jag håller med tobiaslindberg, men jag tycker att det ligger en viss poäng i det som andy garcias karaktär sa, att varför kan inte demokratin komma före en revolution? den här filmen grep mig faktiskt, inte så att det räckte till en frya men en trea är den värd.
tobiaslindberg
2008-03-24
Snyggt gjord och bra skådespelarprestationer. I övrigt tycker jag den extremt partiska framställningen av hur revolutionen påverkade livet på Kuba, enbart sett ur de rika, de priviligierades och de självgodas ögon, gjorde att filmen tappade enormt mycket. Inte ett klipp visade hur svårt livet var för Kubas fattiga massor innan revolutionen och inte ett klipp visade hur hela folket på bara några få år efter revolutionen fick tillgång till skola, sjukvård och sociala skyddsnät.
Cunning
2008-02-28
Instämmer med mara; "Oengagerande och tråkig handling och jag förstår faktiskt inte poängen med Bill Murrays karaktär i filmen"
pierreee
2007-10-27
varför skulle man känna med huvudrollen?! jag tycker slutet är rättvist men jävligt dåligt
Jeep
2007-10-22
platt och oengagerande. Den ger en väldigt romantiserad bild av det hela tycker jag. Absolut en snygg film men det räcker inte långt.
Bomkia
2007-09-07
Jag är positivt inställd till filmer om den kubanska revolutionen, men denna är lite väl lång och ganska seg. 3a.