2.2

The Lost Okoroshi

Raymonds visioner av Nigerias förfäder kommer en dag till liv när han vaknar upp i den maskbeklädda utstyrsel som – genom dans – används för att kommunicera med andar och gud. Att balansera livet med sin flickvän, sina vänner och sitt jobb med sitt nya utseende skapar dock snart problem för honom.

Originaltitel The Lost Okoroshi
Regissör Abba Makama
Manus Abba Makama, Africa Ukoh
Genre Drama, Komedi, Action, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Seun Ajayi, Judith Audu, Tope Tedela, Ifu Ennada, Chiwetalu Agu, Demi Banwo, Ibrahim Jammal, Ozzy Agu, Crystabel Goddy

karlmats
2019-11-08
Filmfestivalen rullar vidare med min första nigerianska film någonsin och nog var det en annorlunda upplevelse allt. De här håriga stumma andarna med nån form av gummisandal till ansikte dansar loss och folk kastar sedlar på dem för att få tur och lycka och glädje och allt vad det är. I Sverige hade det här varit svårt att ha som kulturellt uttryck då vi knappt använder sedlar längre. Annars får man väl generellt säga att det här var hellre än bra. Många statiska kamerashots och det känns ganska hemmasnickrat alltihop. Inte för att det behöver vara fel, och det är intressant att få en inblick i en kultur som är så pass annorlunda mot den vardag man själv befinner sig i, men att säga att det här var speciellt bra det vore nog ändå att ta i. Men är man extra intresserad av afrikansk kultur eller dansanta håriga andar, då kan man ge den här filmen en chans. För min del blir det en hyfsat svag 2a ändå. Att Nollywood producerar fler filmer per år än Hollywood känns trots allt mindblowing om det här är det bästa som kommer ut och får representera landet, hade jag bara följt nigerianska filmbranschen vågar jag inte ens tänka på hur mitt snittbetyg hade sett ut.