2.9

The Majestic

Filmen utspelar sig under 1950-talets USA under den s k McCarthyperioden. En ung ambitiös manusförfattare i Hollywood förlorar sitt jobb och sin identitet men finner istället mod, kärlek och styrka i sin övertygelse.

Originaltitel The Majestic
Regissör Frank Darabont
Manus Michael Sloane
Genre 2000-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Jim Carrey, Martin Landau, Laurie Holden, Allen Garfield, Bob Balaban, James Whitmore, Brent Briscoe, Ron Rifkin, David Ogden Stiers, Jeffrey DeMunn, Gerry Black
Betygsantal 2070

Skapad 2019-11-12 av Loomis
Om man frågar folk vilka deras favoritfilmer är på en 10-topplista så skulle väldigt många säkerligen få in ”Nyckeln till frihet” som en av listplaceringarna. ”Den gröna milen” är visser...   Läs mer »

Skapad 2019-10-29 av connya
Det finns regissörer, skådespelare, kompositörer man älskar eller hatar, inte bryr sig särskilt mycket om eller köper filmen bara för att de är med i den trots att man inte vet någonting om d...   Läs mer »

schramm
2018-08-08
såpaseg amerikansk hurra-åt-flaggan-drama. lite kul att kyrkogården är samma som i salems lot. filmen hade varit bättre med ett gäng vampyrer som härjade runt
2017-10-24
Dutch
2014-11-18
Går ju inte att ta Carrey på allvar här.
RunRiot
2014-06-08
Charmigt men inte sådär jätteintressant. Hade redan glömt att jag sett den... Absolut en bra film med mycket hjärta. Dock ingenting som berör på djupet.
RichardEk
2013-07-25
Tillrättalagd nostalgisk skildring av ett 1950-tal i USA. Den strukturella rasismen som var väldigt öppen på den tiden kommenteras över huvud taget inte. Istället bekräftar den snarare rasordningen med den färgade biovaktmästaren som inte vill något annat än att tjäna biografen och dess ägare. Att sedan filmen i sedvanlig Hollywoodtradition förs fram av en habil berättarteknik och en ensemble bra skådespelare spelar ingen större roll. Filmen är mot slutet olidligt politiskt korrekt och tillrättalagd.
Krantzylvania
2013-07-03
Jim Carrey är ritkigt bra i denna. Lite för mycket amerikansk masspsykos för att få en fyra.
Fläskkäft
2013-06-26
Välmenad historia varsamt berättad av Frank Darabont. Bra, trovärdigt skådespeleri och Jim Carrey lyckas hålla sig seriös hela tiden och gör en riktigt bra insats vilket även flera andra gör ur den intressanta ensemblen. Miljön i den lilla staden är väldigt mysig om än väldigt amerikansk. Blir lite tillrättavisande mot slutet och kanske inte det mest trovärdiga händelseförloppet i filmens sista sekvens. Som helhet är jag dock nöjd.
TimBuckley
2013-01-03
(rek 3a) Den här filmen är ett bra exempel på vad jag tycker om med Jim Carrey. För en ganska egen grej han har är hans sätt att gestalta sina karaktärer på i så gott som alla filmer jag kan komma att tänka på. Ett sätt som gör att de känns som sagor som gestaltar verkligheten, istället för tvärtom. Det vill säga jag befrias ifrån mitt kritiska sinne som vill ha trovärdighet m.m, och begåvas istället med att tro på att allt är möjligt i vad som kommer berättas. Sen har jag alltid tyckt att det finns något gammaldags över Jim Carrey, och att han hade funkat galant i Hollywood på 40-50 talet, så miljön känns ju som hand i handske också. Sen har Carrey gjort en del skitfilmer också, men här är ett exempel från motsatt kategori. Enkelt, varmt och bra! 4a.
FabianBom
2012-07-23
MYCKET sevärd
Ell
2012-02-16
Urspårningen sker i ungefär samma takt med filmens tillrättaläggande och äckliga strävan efter fulländning och harmoni. Inte minst nationalismen är plågsam, även hyckleriet om vad den amerikanska konstitutionen egentligen vilar på, tyvärr pinsamt patriotiskt skildrat här. Uppskattas en mer nedtonad Carrey se med fördel "Eternal Sunshine of the Spotless mind" och "Truman Show"!