3.5

The Man from Earth

John ska flytta efter att ha bott tio år i området. Hans vänner ger honom ett oväntat besök för att säga farväl. En väninna kommenterar att han inte har åldrats en dag på tio år. De finner också en personligt dedikerad äkta Van Gogh i Johns packning. Efter en del frågor börjar John berätta om sitt liv som började som grottmänniska för 14 000 år sedan.

Originaltitel The Man from Earth
Regissör Richard Schenkman
Manus Jerome Bixby
Genre Drama, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare David Lee Smith, Tony Todd, John Billingsley, Ellen Crawford, Annika Peterson, William Katt, Alexis Thorpe, Richard Riehle

Danny_Boy
2018-02-05
Enormt överskattad film. Bra story som hade kunnat bli en klassiker i rätt händer. Ser ut som ett studentprojekt av en mindre lyckad filmelev. Tony Todd och tjejen som spelar Sandy var dom enda som gjorde godkända rollprestationer i min mening. Det gör mig arg att ge filmen en svag trea, för den har sån JÄVLA potential.
Halofreak92swe
2017-10-28
Höjer till en 4 efter omtitt. Ruggigt bra film!
2017-10-23
norenorama
2017-01-30
Top 3 av mina favoritfilmer någonsin. Känns som att man får vara med på en "once in a lifetime" händelse för en grupp intressanta personer. Inget stoj, action och överdrivet trams, bara följa en superspännande berättelse veckla ut sig under en kväll. Helt fantastiskt att inte ens sekund är långtråkig eller ointressant. Älskar den!
BrutusBeefcake
2017-01-27
Klockren idé och vissa bitar är bra och tankeväckande, men ofta så är skådespelet verkligen under all kritik från flera av skådespelarna och det måste verkligen vara på topp för att fungera, i The Man from Earth är det tyvärr under stora partier horribelt. Jävligt synd. (6-/15)
Rehn108
2016-11-23
Jag uppskattar idén med att göra en film som denna men tycker inte att dialogen - som hade behövt vara på topp - engagerar eller lockar till några större tankeexperiment.
Körsbär
2016-09-25
Första gången jag tittade på filmen stängde jag av efter mindre än 5 min, nu andra gången hade det gått 10 min o jag kände bara, vad i h..... men sen från ingenstans så vänder filmen och verkligen får mig att sitta som klistrad framför tv'n. Imponerande film med så få resurser gör sig så bra, helt klart sevärd! Stark fyra, på gränsen till en femma.
Kayuzuzu
2016-08-17
Bra och intressant manus för den som gillar historia, filosofi, psykologi osv - men det är inte en sci-fi-rulle i klassisk bemärkelse. Och det hela känns som någon tryckt på "rec" under en teaterpjäs. Riktigt dålig kvalitet på bild och regi och medelmåttigt skådespel. Jag tror nog till och med att jag hade blivit mer berörd av den som en riktig teaterpjäs faktiskt och jag gillar knappt teater. Men värd att se för manuset, som sagt. Hoppas att de gör en bättre remake någon gång.
arietis
2016-08-05
Jag gillar konceptet... hela filmen utspelas mer eller mindre i vardagsrummet i en stuga. Den hade kunnat få mycket bättre betyg om genomförandet bara hade varit lite bättre. Skådespelarinsatserna var ibland bra, oftast medelmåttiga och stundtals riktigt dåliga. Vad jag förstår var det här en riktig lågbudgetfilm och det märks tydligt. Jag tror att den hade kunnat bli riktigt bra med högre budget, för konceptet känns intressant.
mammene
2016-07-16
Jag vet inte om det här blir ett rättvist betyg på grund av trötthet från min sida, blir sällan bra att titta på film trött. Så var det här en film som man kanske ska vara lite skärpt för att uppskatta, en väldigt bra filmidè är det onekligen men den framfördes lite torrt och kanske av lite oengagerade skådespelare. Men man fick lite funderingar efteråt och det gillar jag.