2.9

The Man Who Killed Don Quixote

Handlingen kretsar kring en regissör som spelar in en reklamfilm. Samtidigt kommer han över en gammal kopia av sin studentfilm som handlar om Don Quijote. Plötsligt färdas han fram och tillbaka i tiden mellan 1600-talets Spanien och nutida London.

Originaltitel The Man Who Killed Don Quixote
Alternativ titel El hombre que mató a Don Quijote, L'homme qui tua Don Quichotte
Regissör Terry Gilliam
Manus Terry Gilliam, Tony Grisoni
Genre Äventyr, Fantasy, Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Olga Kurylenko, Joana Ribeiro, Óscar Jaenada, Jason Watkins, Sergi López, Rossy de Palma, Jordi Mollà, Hovik Keuchkerian, Paloma Bloyd, Joe Manjón, Antonio de la Cruz, Antonio Gil, Rodrigo Poisón

gustaw
2019-08-14
Ok början, sen kommer det roliga i ca 40minuter o sen......någon har knarkat för mycket för att sämre smörja har jag inte sett på länge. Filmen gick off 30 min innan slutet.
martineden
2019-06-27
Gilliam är en av mina favoritregissörer och med denna fantastiskt kreativa och magiska filmatisering av Don Quijote befäster han denna position. Jag gillar manuset och även om berättelsen i sig avviker från förlagan på flera punkter så är den trogen genom de idéer som framställs och dynamiken mellan Quijote och Sancho Panza. Jag tycker att Driver och Pryce är lysande i sina respektive roller och dynamiken mellan dem är förträfflig, idealisten mot cynikern. Filmen är laddad med vackra bilder och scenografi och foto är fullkomligt lysande. En mycket, mycket bra film!!! 4.
Solidus
2019-06-25
Jag såg filmen utan text, vilket gjorde att det var en aning småsvårt att hänga med i allt som sades i filmen. Med det skrivet så är det imponerande att Terry Gilliam har äntligen lyckats få färdigt med sitt 25-åriga projekt och han knyter ihop sitt projekt med elegans och humor. Jag blir tyvärr aldrig helt hänförd, utan känner att det är "bra" rakt igenom. Jag tror att de som får mest ut av filmen är dem som har läst boken om Don Quijote. Fotot och de duktiga skådespelarna, speciellt Driver och Pryce, förtjänar en extra eloge.
Ful_fisk
2019-05-13
Väldigt Terry Gilliam, på mest gott men också lite ont. Det är väldigt snyggt filmat med vidvinkelbilderna, speciellt de svartvita sekvenserna, och Adam Driver är riktigt bra i huvudrollen. Sedan är också tempot högt och det är späckad med en massa rolig humor. Det enda kruxet är att Gilliam redan gjort Baron Münschhausen och Fisher King, och det blir lite väl mycket repriser från dessa två filmer. Men visst är det kul att han äntligen fick ihop detta evighetsprojekt, och det är lätt en film man bör se om man gillar hans stil. Låg stabilt på en fyra under första halvan, rämnade lite under andra halvan och var farligt nära trean, men lyckades behålla fyran ändå till sist.
Jaganatha
2019-04-28
Det är åtminstone roligt att se att Terry Gilliam har fortsatt att vara så kompromisslöst gilliamsk i sitt filmskapande genom åren. Men det är också väldigt spretigt och jag hade velat tycka bättre om detta än jag nu gör. Det händer saker hela tiden och tempot är högt. Adam Driver fungerar bra i huvudrollen och det är tur eftersom han nästan aldrig är utanför bild. Det befinner sig dock en bra bit under standarden i filmer som Brazil och The Fisher King. Påminner desto mer om Time Bandits i sin allmänna rörighet.
entx
2019-04-27
Jag känner igen mig mycket i vad Bengt_a skriver. Jag hoppades på ett fint avslut, men jag rekommenderar att man nöjer sig med att bara se Lost in La Mancha. Och hans andra filmer.
Noseman2005
2019-03-23
Klockren från start. Gilliam lyckas röra sig mellan verklighet och fantasi utan större problem. Han hinner också ge ett par kängor till en ibland pretentiös, ibland cynisk, filmbranch och delar även ut ett par politiska dagsedlar. (9/10)
#54
2019-02-02
Visning 14 av 20 jag ser på Göteborg Film Festival. Spretig film, men underhållande mest hela tiden.
Bengt_a
2019-01-19
Förvirrad och meningslös film. Jag är normalt en stor fan av Terry Gilliams filmer, men trots att man fann många drag av hans tidigare filmer så var dennabara ett stort Meh?!?