The Man Who Knew Infinity

Srinivasa Ramanujan växer upp i fattiga förhållanden i Madras. Han lyckas bli antagen till Universitetet i Cambridge under första världskriget, där han blir en pionjär i matematisk teori under guidning av professor G.H. Hardy.

Originaltitel The Man Who Knew Infinity
Regissör Matt Brown
Manus Matt Brown
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Jeremy Irons, Jeremy Northam, Stephen Fry, Richard Johnson, Kevin McNally, Toby Jones, Anthony Calf, Malcolm Sinclair, Dhritiman Chatterjee, Pádraic Delaney, Dev Patel, Richard Cunningham, Shazad Latif, Devika Bhise, Roger Narayan, Arundathi Nag

BenStiller
2021-11-26
Välspelat drama om indiskt mattesnille som får chansen att bevisa sina teorier inför engelska överklassakademiker. Jeremy Irons övertygar i rollen som universitetsprofessor. Engagerande men utan sensationer. Ganska stark 3:a.
Ima_Tree
2021-06-07
Intressant person, men filmen framstår som lite för sentimental/kletig för min smak.
andersg
2020-12-07
Filmen var för kort och skildrar bara delar av Ramanujans bakgrund, ändå enormt fascinerande.
2020-06-24
Helt otrolig skildring av en självlärd matematiker som jag aldrig hört talats om, de andra brittiska jepparna har jag däremot lite koll på, finns tydligen jante lite överallt inte bara i Sverige. En sorglig berättelse egentligen, men den är mycket givande att få ny kunskap av filmer och detta gav verkligen det, fast det måste erkännas att matematik inte är min grej. Jag trivs konstigt nog i den hierarkiska universitetsmiljön, Srinivasa Ramanujan hamnade verkligen i en annan värld.
PeterTheW
2017-01-27
Intressant och välspelad men väl "typisk" och på något vis smått menlös.
best_jeppe
2017-01-11
En traditionell biopic med i princip inga överraskningar alls när det gäller dess utformning och händelseförlopp. Tyvärr så bidrar den inte heller med några intressanta karaktärsporträtt eller dylikt heller. Jag finner den dock intressant då jag verkligen gillar matte även om det är oväntat lite av den varan i filmen. Hela filmen är bara ett "meh" typ men den är inte direkt dålig heller. Den är okej och det som höjer den för min del är Jeremy Irons som är klockren. Ljummen 3a.
mazquara
2016-11-07
inte direkt dålig, men lite för smörig och konventionell...
foppa99
2016-11-02
jag gillar; bra, fascinerande verklighetsdrama. Irons passar så jäkla bra
bryngel
2016-09-23
Snubblande nära tvåan.
Christofer
2016-09-12
Visst var det hyfsat, men jag hade väntat mig rätt mycket mer faktiskt. Tyvärr blev det aldrig sådär fängslande som jag hade räknat med. Det känns som att man slarvade bort en bra chans till något minnesvärt.