3.5

The Man Who Wasn't There

Den tystlåtne frisören Ed Crane bor i den lilla småstaden Santa Rosa. En av hans kunder erbjuder honom att bli delägare i en tvättfirma som ska startas. Allt som behövs är 10 000 dollar. När Ed inser att hans fru har ihop det med sin chef, inleds en härva av utpressning och mord.

Originaltitel The Man Who Wasn't There
Regissör Joel Coen
Manus Ethan Coen, Joel Coen
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Billy Bob Thornton, Frances McDormand, Michael Badalucco, James Gandolfini, Katherine Borowitz, Jon Polito, Scarlett Johansson, Richard Jenkins, Tony Shalhoub, Christopher Kriesa, Brian Haley, Jack McGee, Gregg Binkley, Alan Fudge, Adam Alexi-Malle

Skapad 2019-12-21 av weng-weng
Att hålla på och kasta sig fram och tillbaka i filmhistorien, vältra sig i referenser från innan någon var intresserad av mediet eller droppa namn på tjeckoslovakiska castingexperter, det är s...   Läs mer »

2017-08-02
Suger.
RustyFilm
2016-12-08
Att detta måste klassas som ”film-noir” är ju solklart. Filmen spelades in 2001 och det på ett stilrenare sätt än originalen från genrens storhetstid (40-50 tal). Naturligtvis blir skapelsen då originell och sensationell. Men jag kan tänka mig att den upplevs långdragen och en smula tråkigt av många. Känner väl lite så också själv. Men bara lite för det är så snyggt filmat, klurigt och humoristiskt regisserat och med ett strålande skådespeleri.
92axha10
2016-05-22
Det är filmer som denna som gör att jag uppskattar film som en konstform så mycket. Stämningen bara osar igenom skärmen och jag var som besatt av varje scen. Fotot är inget annat än briljant.
mammene
2015-05-01
Bra titel. Ed var inte riktigt där, fick jag för mig, som för övrigt spelades otroligt bra av Thornton, vilken avsaknad av mimik, men samtidigt visade han upp en blick som levde. Det hela innehöll många bra skådespelare och en härlig men dyster känsla, hur man nu ska förklara det, hur går det ihop?
StureStenhög
2015-04-27
Kanske Coen-brödernas mest underskattade film. Det är kul och lite djärvt att göra film med en huvudperson som är både uttryckslös och tystlåten, och jag kan ju inte förneka att jag är väldigt svag för den sortens karaktärer. Det krävs dock en skådespelare som Billy Bob Thornton för att det ska fungera, och han är filmens stora behållning. Men vi hittar även många bra skådespelare i birollerna. Utöver det så är jag också väldigt förtjust i noir-stilen och den återgivna tidsperioden, nog fan var det bättre på den tiden då alla rökte som borstbindare på film. Det är dessutom överhuvudtaget imponerande att Coen-bröderna alltid lyckas så bra med att överföra sin säregna stil till alla olika genrer de ger sig på, och som så ofta annars är dialogen väldigt bra här. Filmen lämnar även en del outtalat efter sig som kan vara kul att spekulera kring. Allt som Coen gör bra finns här helt enkelt, och då kan betyget inte gärna bli något annat än en fyra
LenWidleheyt
2015-03-08
Det är inte en feelgood-film och inte en feelbad-film. Det är en feelmeh-film.
timbo93
2014-10-17
Jävla snygg! Irriterar mig på vissa drömskt stereotypa grejer hos vissa karaktärer, som Portmans "wanna-make-you-happy"-reaktion i bilen... Men väldigt mycket Coenskt rakt igenom, och jag gillar det!
emca
2014-08-17
snygg och spännande till en början. sen vet jag inte vart filmen tog vägen. berättarrösten på slutet fick fullt upp med att berätta allt som det tydligen inte gick att göra film på. hoppas de gav Billy bob lite honungsvatten efteråt :/
Dele
2014-08-14
Välgjord och visuellt stilig historia (som vanligt) från bröderna Cohen, men historien räcker inte riktigt till. Stark trea.
Gigi1943
2014-04-09