The Manchurian Candidate

När hans armé-enhet hamnade i bakhåll under det första Gulfkriget räddade Sergeant Raymond Shaw sina kollegor när hans chef, Major Ben Marco, slagits medvetslös. I det politiska spelet användes incidenten så småningom för att få Shaw till att bli nominerad till vice president, medan Marco hemsöks av drömmar om vad som hände - eller inte hände - i Irak. (Remake på 60-talsfilmen "Hjärntvättad").

Originaltitel The Manchurian Candidate
Regissör Jonathan Demme
Manus Daniel Pyne, Dean Georgaris
Genre Drama, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Denzel Washington, Meryl Streep, Liev Schreiber, Kimberly Elise, Vera Farmiga, Jon Voight, Ted Levine, Bruno Ganz, Dean Stockwell, Miguel Ferrer, Zeljko Ivanek, Charles Napier, Al Franken, Roger Corman, Anthony Mackie, Jeffrey Wright
Filmnummer 20260

Skapad 2019-12-06 av neo_lord
1990 gjorde den då ganska okända regissören Jonathan Demme filmen När Lammen Tystnar med Anthony Hopkins och Jodie Foster i rollerna. Filmen blev som bekant en megasuccé världen över, men sedan...   Läs mer »

Skapad 2019-11-24 av cineasten89
En mer spännande thrillerfilm i detta årtusende får man nog leta efter. Baserad på -62 års filmen, Hjärntvättad, med Frank Sinatra och Angela Lansbury i huvudrollerna, som var baserat på Rich...   Läs mer »

2019-04-14
Såna här thrillers är oftast bra, och så även den här. Spännande utan att uppnå den krypande nerviga känslan av kontroll och förföljelse - vilket den hade behövt.
Raimo_1985
2018-02-17
Riktigt bra konspirations/foliehatt-drama/thriller/lite skräck med stark "dom jävlarna bara luras"-känsla som omsyrar den. Filmen balanserar stundtals när det "löjliga", "kom igen?" och "lite töntig film" men den håller sig på rätt sida på grund av en väldig känsla i sitt utförande. Mycket snygga närbilder dessutom. Utsökt skådespeleri och äckliga, otäcka, chockartade drömsekvenser. Denzel gör en av sina bästa insatser någonsin, iklädd foliehatt på sned, i den här läskiga alla djävlar ljuger-rullen. Filmen har inga tråkiga stunder och jag sitter som på helspänn hela tiden, förväntansfull för vad som ska komma härnäst. Det enda som gör att filmen inte når upp till fem dockor av fem i betyg är på grund av att den hela tiden balanserar på den tunna linjen mellan "Ja, så här skulle det faktiskt kunna vara" och "Äsch, driver du med mig?".
2017-10-12
dudson
2017-01-15
Inget hafsverk kan man konstatera. Men det blir för mycket konspiration av det hela. Och allmänt rörig känsla rakt igenom. Merryl Streep är bara för haggig och jobbig i denna film" bra val att välja Denzel i huvudrollen dock.2 +

2016-11-08
Langt ifra en perfekt film og ange pajaser, men den ble jo faktisk litt spennende. -4.
AlaRegularis
2016-10-22
Spännande konspirationsthriller som nog, tyvärr, inte ligger alltför långt ifrån verkligheten. Lite väl långsam för sitt eget bästa dock.
Starlette
2016-10-11
Engravadlax
2016-09-26
Bättre än Frankenheimers version, men så kom denna 42 år av filmteknisk innovation senare. Är ändå inte helt nöjd, bortsett från ett par scener, och även remakens ålder känns av knappt 10 år efter sin produktion.
Tatty
2015-12-26
Gillar filmen skarpt så att jag kan se den fler gånger. Denzel Washington, Merryl Streep och Liev Schreiber gör rollerna riktigt bra i filmen. Det är de som gör filmen ännu spännande och intressant! Spännande ända från början till slutet!
Dutch
2015-07-08
Nä Denzel i all ära men denna saknar nästan allt som gjorde originalet så bra. Halvfart. Trots många erkänt bra skådisar så känns det inte som om de bryr sig så mycket.