2.7

The Mask

Stanley Ipkiss lever ett urbota tråkigt och trist liv. Hans chef på banken gapar och skriker åt honom och den enda han umgås med är sin hund. Allt detta förändras när han hittar en magisk mask... den ger honom superegenskaper som skulle göra Stålmannen kryptonitgrön av avund! Som en tornado gör han rent hus med översittare, gnatiga husfruar och livsfarliga skurkar...

Originaltitel The Mask
Regissör Chuck Russell
Manus Mike Werb
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Jim Carrey, Cameron Diaz, Peter Riegert, Peter Greene, Richard Jeni, Amy Yasbeck, Jim Doughan, Orestes Matacena, Reg E Cathey, Denis Forest, Nils Allen Stewart, Nancy Fish, Tim Bagley, Johnny Williams, Eamonn Roche, Ivory Ocean, Joely Fisher, Ben Stein

StureStenhög
2021-10-05
Av någon anledning har jag aldrig sett den här tidigare, och man får väl anta att jag hade gillat den mer om jag hade sett den i yngre dagar. Men jag kunde iaf uppskatta den någorlunda nu också. Jag har dock lite svårt för när Jim Carrey får för mycket frihet att helt flippa, och det får han sannerligen här, men jag kan inte förneka att det även blir roligt emellanåt, och det är samtidigt svårt att tänka sig en roll som passar Carrey bättre än den här. Upplägget är lite kul i sig också. Det är alltid tacksamt med en filmkaraktär som får förmågan att göra sig av med alla spärrar och göra va fan han känner för. Lite som en sjujävla fylla. Det finns dessutom alltid något avslappnat över de här gamla 90-tals-komedierna som gör dem lätta att bara acceptera för vad de är. Men det är ojämnt och lite för mycket fysisk humor för min smak. Hyfsat stark tvåa
Andreas_
2021-08-31
Aldrig varit ett fan av Jim Carreys fåniga humor men ett par bra filmer har han gjort och detta är väl en av dom mer mediokra, baserat på en serietidningsfigur som har förmågan att göra i stort sett vad som helst när han får en mystisk mask på sig, hade kunnat vara så mycket bättre om det inte varit Jim Carreys vanliga kiss och bajs humor men slutar ändå på helt okej, gillade denna så mycket mer när man såg den som ung grabb men idag som vuxen så är filmen inget vidare i sig men effekterna är rätt häftiga och håller än idag och det är ju ganska beundransvärt, Cameron Diaz är med i den kvinnliga huvudrollen och är som alltid stabil, så gillar man Jim Carrey så ska man definitivt ta sig en titt på denna film men om man inte gör det så rekommenderar jag att hålla sig så långt bort man kan, betyget landar dock på en mycket svag 3:a
Biberkolben
2018-10-02
Den håller än idag! Svinrolig, fantastisk musik, läckert färgsatt och grymt bra utförd.
gjoob
2018-09-23
Betydligt barnsligare och inte fullt så rolig som jag minns den från min barndom.
2018-01-23
Urjobbig och töntig film!!!
Dele
2017-07-01
Jim Carrey-show, vilket jag har svårt för, även om han gör det bra. En småmossig standardkomedi som inte riktigt bjuder på tillräckligt inspirerade moment. Stark betygstvåa.
2017-06-28
En enmansshow av Jim Carrey och visst är den fortfarande rätt rolig. Men tiden har satt sina spår även på the Mask och betyget måste sänkas ett snäpp. Diaz är väldigt snygg i den här.
2016-07-23
Klockren 90-talsklassiker! Underbar humor, bra story och väldigt bra insatser av skådespelarna!
wasteoftime
2016-04-15
I sina bästa stunder är det bra. Men det är lite för mycket transport mellan dessa stunder - jag hade gärna sett att "The Mask" fick lite mer utrymme, och Ipkiss lite mindre i denna Dr Jekyll/Mr Hyde-historia. Tyvärr får den nog ge vika, och nöja sig med en etta i betyg och 0,0 på SH-skalan.
Ghostface
2016-03-14
Jag ser på kommentarerna här att komedi tenderar att underskattas och det tycker jag är synd och pretentiöst. Den här borde vara nominerad för Oscar allra minst. Den är sprängfylld med kreativ humor och en prestation utan dess like av Jim Carrey. Den mannen ägde 90-talet.