2.7

The Mask

Stanley Ipkiss lever ett urbota tråkigt och trist liv. Hans chef på banken gapar och skriker åt honom och den enda han umgås med är sin hund. Allt detta förändras när han hittar en magisk mask... den ger honom superegenskaper som skulle göra Stålmannen kryptonitgrön av avund! Som en tornado gör han rent hus med översittare, gnatiga husfruar och livsfarliga skurkar...

Originaltitel The Mask
Regissör Chuck Russell
Manus Mike Werb
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Jim Carrey, Cameron Diaz, Peter Riegert, Peter Greene, Richard Jeni, Amy Yasbeck, Jim Doughan, Orestes Matacena, Reg E Cathey, Denis Forest, Nils Allen Stewart, Nancy Fish, Tim Bagley, Johnny Williams, Eamonn Roche, Ivory Ocean, Joely Fisher, Ben Stein

Biberkolben
2018-10-02
Den håller än idag! Svinrolig, fantastisk musik, läckert färgsatt och grymt bra utförd.
gjoob
2018-09-23
Betydligt barnsligare och inte fullt så rolig som jag minns den från min barndom.
2018-01-23
Urjobbig och töntig film!!!
Dele
2017-07-01
Jim Carrey-show, vilket jag har svårt för, även om han gör det bra. En småmossig standardkomedi som inte riktigt bjuder på tillräckligt inspirerade moment. Stark betygstvåa.
2017-06-28
En enmansshow av Jim Carrey och visst är den fortfarande rätt rolig. Men tiden har satt sina spår även på the Mask och betyget måste sänkas ett snäpp. Diaz är väldigt snygg i den här.
2016-07-23
Klockren 90-talsklassiker! Underbar humor, bra story och väldigt bra insatser av skådespelarna!
wasteoftime
2016-04-15
I sina bästa stunder är det bra. Men det är lite för mycket transport mellan dessa stunder - jag hade gärna sett att "The Mask" fick lite mer utrymme, och Ipkiss lite mindre i denna Dr Jekyll/Mr Hyde-historia. Tyvärr får den nog ge vika, och nöja sig med en etta i betyg och 0,0 på SH-skalan.
Ghostface
2016-03-14
Jag ser på kommentarerna här att komedi tenderar att underskattas och det tycker jag är synd och pretentiöst. Den här borde vara nominerad för Oscar allra minst. Den är sprängfylld med kreativ humor och en prestation utan dess like av Jim Carrey. Den mannen ägde 90-talet.
Ful_fisk
2015-12-04
Efter en omtitt får jag nog omvärdera det hela en smula. Fortfarande än väldigt simpelt klyschig historia, men scenerna där han är The Mask är ändå för det mesta riktigt roliga, vilket vänder skutan uppåt. Med en annan huvudrollsinnehavare hade det havererat totalt, men Jim Carrey gör att det fungerar. Ett par scener är smått fantastiska.
Count_Duckula
2015-07-20