2.6

The Mayor

Porträtt av den mexikanske miljonären Mauricio Fernandez: en borgmästare som tänjer på lagar och etik för att hålla kriminaliteten borta från staden som han styr från ett borgliknande palats.

Originaltitel El Alcalde
Regissör Emiliano Altuna, Diego Enrique Osorno, Carlos Rossini
Genre Dokumentär, 2010-tal

hestret
2014-11-18
Typ en rätt trist dokumentär som känns både klyschig på ett dåligt och sätt originell på ett dåligt sätt samtidigt. Vi har dels en hel del trista och numera klyschiga intervjuer blandat med nyhetsklipp och arkivbilder, men samtidigt också originalitet givet att det är en så pass skum person som porträtteras till synes på sina egna villkor. Tyvärr är han inte tillräckligt intressant även för den här korta filmen ens. Det hade varit bättre som en kortdokumentär i min bok. Lite intressant med hur filmen subtilt lägger in att han dyrkar döden med alla grejer i hans hus och är topp 3 asociala personer i Mexiko. Men det blev lite för mycket upprepning och helt enkelt ointressant. 34/100
Tonti
2013-11-08
Intressant inblick i ett politiskt system i kaos men som film betraktat inget vidare att hänga i granen även om herr borgmästarns hus presenteras på ett ganska fint sätt.