2.4

The Mercy

När seglaren Donald Crowhursts försök att vinna 1968 års Golden Globe Race slutar i katastrof bestämmer han sig istället skandalöst för att hitta på en berättelse om en jorden runt-resa.

Originaltitel The Mercy
Regissör James Marsh
Manus Scott Z Burns
Genre Drama, Äventyr, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Colin Firth, Rachel Weisz, David Thewlis, Ken Stott, Simon McBurney, Mark Gatiss, Oliver Maltman, Andrew Buchan, Jonathan Bailey, Anna Madeley, Adrian Schiller, Kit Connor, Finn Elliot, Eleanor Stagg, Simon Chandler, Sebastian Armesto, Genevieve Gaunt

Merwinna
2021-08-04
Det stora problemet med filmen är att den känns onödig efter dokumentären, som berättade historien så mycket bättre. Då känns det meningslöst att göra en urvattnad film med skådespelare senare, om samma berättelse. T.ex. var det mycket mer spännande i dokumentären (trots att jag visste hur det skulle gå redan när jag såg den också), och hans vånda när Donald insåg att han inte kunde gå i mål beskrevs mycket tydligare. I filmen blev det luddigt. Vidare var det för lite tid med Donald på sjön i förhållande till tiden med dem som var kvar på land. På plussidan får man sätta att de fångat tidsandan väl, samt att inget som Colin Firth är med i kan vara helt bortkastat. Dock undrar jag lite varför skådespelerskan som spelar hans fru, måste vara 10 år yngre än han och se 20 år yngre ut, fastän Donald och Clare i verkligheten var precis jämnåriga. Det känns sexistiskt.
RockSnack
2018-10-28
Historien som detta är baserat på har enorm potential. Men på samma sätt som med "Den gamle och havet" så är det svårt att överföra en människas tankar till vita duken, utan att det blir tråkigt ("Castaway" är väl en av få filmer med någorlunda liknande koncept som lyckas med detta). Filmen är bra, men vi spenderar för lite tid med Donald i båten och för mycket tid på land. Jag kände ingen av isoleringen ute till havs som Donald måste ha känt. Filmen ser dock bra ut och skådespelarna gör sina jobb.
PeterTheW
2018-07-18
Svag trea. Lovande, men hade kunnat bli så mycket mer.
Julius
2018-06-06
Allt annat än en feelgood-film. Ett jobbigt människoöde som berättas bra och stabila skådespelare.