3.1

Barnmorskan

Barnmorskan är en verklighetsbaserad berättelse om omöjlig kärlek mellan en finsk kvinna och en tysk soldat under Lapplandskriget. Filmen är baserad på Katja Kettus roman med samma namn.

Originaltitel Kätilö
Alternativ titel The Midwife, Helena, A bába
Regissör Antti Jokinen
Manus Antti Jokinen, Katja Kettu
Genre 2010-tal, Drama, Romantik, Krig
Skådespelare Krista Kosonen, Lauri Tilkanen, Tommi Korpela, Pirkka-Pekka Petelius, Leea Klemola, Seppo Pääkkönen, Elina Knihtilä, Johannes Brotherius

goeran
2018-03-06
Storyn i Antti Jokinens film Kätilö från 2015, som tydligen är baserad på verkliga händelser, känns delvis rätt överdriven och osannolik men jag tycker nog ändå att filmen var värd att se. Och de snygga landskapsbilderna från finska Lappland är ett extra plus.
Dream
2016-07-28
Grym film med vackert foto, finna miljöer och realistiska krigsscener som är gripande! Sen gillar jag även att huvudrollen spelas av en kvinna som inte direkt är den snyggaste skönheten man sätt på film, annars ser man oftast skönheter men här har dem valt en helt vanlig kvinna och det behövs i denna utseende fixerade värld! Det som drar ner betyget är att romansen är på hittad och överdriven jag sökte på namnen, men kunde inte få fram någon fakta om personerna och då blir filmen ett helt vanligt krigsdrama, tyvärr.
Gyllenbock
2016-03-02
Såg denna på en flight mellan Arlanda och Chicago. En rätt speciell och mycket finsk film på något sätt. Mörk och dramatisk men ändå tämligen intressant.