The Missing Picture

Med hjälp av leranimationer och arkivbilder återskapas det fruktansvärda som de Röda Khmererna utförde i Kambodja mellan 1975 och 1979.

Originaltitel L'image manquante
Regissör Rithy Panh
Manus Rithy Panh
Genre Dokumentär, 2010-tal

goeran
2015-01-05
Rithy Panhs L'Image manquante är helt klart en sevärd film om den kommunistiska terrorn under Röda khmererna; även om uppläggningen med alla lernanimationer är lite säregen.
hestret
2014-12-26
Jag är väldigt ljummet inställd till den här filmen, vilket i sig känns lite svårt att vara. Men det finns helt enkelt starka ögonblick - med både människoöden och en allmän obehaglig känsla kring all propaganda - som greppar tag i en samtidigt som jag verkligen inte är 100 procent på hela grundkonceptet, som ofta känns lite krystat och distraherande. Nästan lite ovärdigt stundtals. Filmen känns lite meandrerande och rörig, även om berättandetekniken i sig är sådär skönt Malicksk som jag gillar. En Malick sak som saknas här är väl dock någon form av nyans eller motsatsförhållande - här är det bara ond bråd död, vilket väl är förståeligt, men blir lite för mycket. 44/100
2014-10-02
Det råder ingen tvekan om att Rithy Panh har en väldigt intressant historia att berätta, men som film betraktat kan jag inte påstå att det här är speciellt bra. För min del hade jag mycket hellre velat se en lång intervju med honom, som det är nu så ligger filmens pretentioner som ett filter mellan mig och den historia som berättas, och det gör att det inte alls känns så personligt som det borde göra. Jag blir helt enkelt mindre engagerad när historien presenteras på det här sättet. Jag skulle fortfarande inte avråda nån från att se det här, det finns alldeles för mycket intressant här för det, men när en film lyckas göra sitt material mindre tilltalande än vad det i grunden är, så måste det ses som ett misslyckande
Tonti
2014-01-31
Bra reflektioner och gestaltning. Betyget är starkt.