The Mother

May åker med sin man till London för att hälsa på sina två vuxna barn. När mannen tragiskt dör under besöket bestämmer sig May för att stanna kvar i London istället för att åka tillbaka till förorten och sitt tidigare rätt innehållslösa liv. Hon flyttar in hos sin dotter som tacksamt tar emot hjälp med barnpassningen, men egentligen inte vill ha så mycket i övrigt att göra med sin mamma. May lever upp av storstadslivet och påverkas inte bara emotionellt utan även sexuellt. Problematiskt blir det när hon attraheras av Darren, inte bara 30 år yngre än hon själv utan även hennes sons snickare och dotters älskare.

Originaltitel The Mother
Regissör Roger Michell
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Anne Reid, Peter Vaughan, Anna Wilson-Jones, Daniel Craig, Steven Mackintosh, Cathryn Bradshaw

dafreakish
2012-06-07
Välspelad deprimerande historia om familj som visar sina riktiga sidor när den gamle fadern dör. Fylld av osympatiska människor som agerar suspekt och förvirrat. Craig och Reid är utmärkta och bjuder båda på vågade roller i en ovanlig film. Tyvärr blir den lite för lång och seg och hade mått bra av att kortas en hel del. Den kommer tyvärr aldrig riktigt till skott men starkt godkänd i alla fall.
asasae
2010-02-02
En kontroversiell film som går sin helt egna väg, utan att flirta med publiken. Temat är annorlunda och Craig spelar en ganska motbjudande person, men som konstigt nog får kvinnorna i filmen att falla.
Ola_Schubert
2010-01-24
Tja, lite för stillsam för min smak. Men ändå ganska psykologiskt intressant. "Kärsed komplexet" tar inte hänsyn till hög ålder, om tillfälle ges. Och dysfunktionella personer agerar dessutom dysfunktionellt. en stark trea, blir det ändå, mycket beroende på gerdiget skådespeleri, inte minst ifrån Daniel Craig, som jag får mer och mer respekt för som skådepelare.
santiago
2009-07-19
Börjar bra men tar en väldigt knepig vändning.

2008-08-08
Inte motbjudande, men vågad och intressant. Craig höjer filmen.
bonhawk
2007-11-25
Stark trea. Intressant ämne som man inte ser så ofta på film.
batgirl
2007-06-23
En ganska motbjudande och ytlig film som låtsas vara djup.
okidoki
2007-05-16
Sådan mor, sådana barn. Ett psykologiskt drama som inte riktigt lyfter.
tvamvarg
2007-05-06
Trodde först det var en remake av 'Föräldrarna' men det tog ju en annan vändning. Mycket bra film. Nu är Craig Bond :)
MissHollyWood
2007-04-27
konstig. avskyr brittiskt. så himla mkt deppig vardag över d hela. ick.