3.6

The Mouth Agape

Monique ligger döende i cancer, och tas om hand av sin ständigt otrogne make samt deras son Philippe och hans fru Nathalie.

Originaltitel La gueule ouverte
Regissör Maurice Pialat
Manus Maurice Pialat
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Hubert Deschamps, Monique Mélinand, Philippe Léotard, Nathalie Baye, Henri Saulquin, Alain Grestau, Anna Gayane

Pembleton
2015-10-22
Patriarkatets diskreta charm.
KimEkberg
2014-04-17
ja, det var mycket mer av en tillståndsmeditation än de övriga som brukar symboliseras av en hel del rörelse. men det är också fint. den har en viss brunhet över sig som jag kanske leva utan. men vissa sekvenser är kongeniala, exempelvis när bilen kör iväg.
Tonti
2014-01-08
Pialat gör det inte precis lätt för någon men det är en ganska lysande film. Den tidiga sekvensen med mor och son är helt och hållet fascinerande. Det är fint hur det lämnas en mängd luckor för åskådaren att fylla i och karaktärsskildringarna är motsägelsefulla som få andra. Maken/farsan framstår som en ytterligt inskränkt person som slänger ur sig både sexistiska och rasistiska omdömen och så slutar filmen med att han bryter samman av sorg, vilket är omöjligt att värja sig mot. Modigt. Kanske att det finns en viss stelhet i en del scener vilket inte brukar vara Pialats signum, men så är ju situationen också ganska speciell.