2.1

The Mummy

Den egyptiska drottningen Ahmanet väcks ur sin eviga vila för att hämnas på den värld som på ett orättvist sätt tog hennes liv. Med sig ur graven tar hon en ilska och ett hämndbegär som fått tryckkoka i en gravkammare i tusentals år. Mumien tar sig an den klassiska matinéfilmen med ett nytt grepp, och tar oss med på en resa från Mellanösterns svepande sanddyner till den underjordiska värld som gömmer sig under dagens London.

Originaltitel The Mummy
Regissör Alex Kurtzman
Manus David Koepp, Christopher McQuarrie, Dylan Kussman
Genre Thriller, Fantasy, Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake M Johnson, Courtney B Vance, Marwan Kenzari, Javier Botet, Selva Rasalingam, Erol Ismail, Rhona Croker, Hadrian Howard

Skapad 2019-10-22 av AugustDellert
'The Mummy' är den klassiska historien om den fördömda mumien i ny tappning med Tom Cruise i spetsen. 'The Mummy' är även den första delen i Universal Pictures storsatsning som dem kallar 'Dark ...   Läs mer »

RichardEk
2019-08-01
Trailern utlovade en förhållandevis habil actionfilm, och det är smått intressant att jag ännu kan luras av en trailer. Här finns en del effektfulla scener men snabbt börjar filmen likna mer ett datorspel än en äventyrsfilm och inte ens Tom Crusie kan ändra det. Rollen är på något efemärt sätt fel för honom.
Tatty
2019-07-10
Väldigt spännande! Gillade den riktigt mycket. Hände mycket spännande nästan hela filmen tyckte jag!
WillyV
2019-06-10
Svag tvåa, men inte fullt så usel som ryktet (och för att motivera en etta).
Nintendo64
2019-06-02
Inte värdelös men slutet var riktigt dumt och ologiskt.
Jaganatha
2019-04-11
Inte riktigt så dåligt som jag hade anledning att befara, men det vill liksom inte riktigt lyfta, detta. Tom Cruise passar inte riktigt för sin karaktär och flera av de övriga skådespelarna är direkt dåliga. Det lysande undantaget är algerisk-franska skönheten Sofia Boutella i rollen som mumien Ahmanet, hon stjäl filmen fullständigt och väcker sympatier för ondskan som förmodligen inte filmens skapare riktigt hade räknat med. Men att vi slipper se mer av detta serieuniversum är knappast heller någon större förlust. Men mer Sofia, tack...
Pari
2019-04-09
fruktansvärt dålig.
Murvel48
2019-03-31
Den här filmen kunde möjligen fått en ursvag tvåa om det inte vore för den usla dialogen. Och Tom Cruse har väl aldrig varit sämre.
karlmats
2019-01-06
Det här är den 34e Tom Cruise-filmen jag ser och det är nog kanske den första där jag verkligen inte förstår varför han är med i filmen. Legend från 1985 kanske men det var ju ändå 33 år sen så det kanske inte räknas. Den här rollen hade ju i princip vem som helst kunnat göra, detsamma gäller väl egentligen för Russell Crowes roll och när manuset är så här kasst så blir jag ändå lite förvånad att Cruise ställer upp. Det här skulle alltså vara starten på en monster-franchise som skulle konkurrera med Marvel och DC, nu har ju inte DC varit direkt bra men det är ju ändå mil bättre än det här. Bristen på logik i det mesta som händer är slående och dialogen är bra usel. Framför allt så verkar det inte finnas nån glimt i ögat heller, undrar vad de ansvariga tänkte när skiten var färdigklippt och de satte sig ner för att titta på sitt verk. Det är inte konst för fan, det är mindre konst än Swedish House Maffia, den har ju inget lock, det är mindre konst än hela Summerburst sammantaget. Det måste bli en 1a trots att jag är ett Cruise-fan, det här var bara för dåligt.
Ghostface
2018-09-22
Hollywood på tomgång. Filmen är inte omöjlig att slötitta på, det är varken bra eller dåligt. Nåt man sett och sen rullar vidare från.
dudson
2018-09-08
Kass. Tom går på Cruise Control o ser ut att brista ut i garv vilken sekund som helst. Crowe är den med kvalite och agerande. Sen less på zombie horder som är så jävla poppis.