2.9

The Neon Demon

Sextonåriga Jesse flyttar till Los Angeles för att försöka dra nytta av sin naturliga skönhet och skaffa sig en modellkarriär. Hennes vackra och ungdomliga utseende uppmärksammas snabbt, dels av modellagenturer och dels av kvinnor som är villiga att ge vad som helst för att få det hon har.

Originaltitel The Neon Demon
Regissör Nicolas Winding Refn
Manus Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham
Genre Drama, Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Elle Fanning, Karl Glusman, Jena Malone, Bella Heathcote, Abbey Lee, Alessandro Nivola, Desmond Harrington, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Charles Baker, Jamie Clayton, Stacey Danger, Rebecca Dayan, Dani Seitz, Houda Shretah

Biberkolben
2020-06-01
Mycket (snygg) yta utan innehåll. Jävligt bra musik. Filmen tar sig mot slutet, men vägen dit är lång.
STHRUDTS
2020-05-06
Den här övertydliga moralkakan för tankarna till så vitt skilda kalkonrullar som G som i Gemenskap och I know who killed me. Så uselt att det blir bra.
RustyFilm
2019-05-30
En film som är ånnu tramsigare än den modevärld det handlar om. Såg filmen Drive från 2011 för ett tag sen. Hyllade då regissör Nicolas Winding Refn högt (en av de bättre filmer jag sett). När jag nu ser detta (skapad fyra år senare av samme regissör) kraschar mina höga tankar om Refn för det här är nått av det värsta jag skådat, rent äckel. Det är nån slags Narkissos historia i tröttande neonsken. Löjeväckande och med total avsaknad av humor.
Jogze
2018-05-05
sjukt..
ouimadame
2017-09-20
Snygg men märklig på ett sånt där inte så tilltalande sätt. Fick mulholland drive-vibbar
2017-09-03
Allmänt flummig, seg och tråkig film utan handling.
Oidipussy
2017-05-31
En modellvärldens Suspiria, och därav mer yta än innehåll. Sevärd, Fanning bra, men i slutändan lite för töntig och tom.
Boddy
2017-04-14
Snygg och obehaglig. Klart sevärd, lyckas hålla intresset upp dock inte mycket mer.
Spidde
2017-02-20
Mycket svår att betygsätta och bedöma i sin helhet. Jag tyckte första halvan var intressant och cool, sen blev det mest jävligt sjukt och äckligt. Filmen innehåller flera stötande och obehagliga scener, så välj bort den om du vill ha något till fredagskvällen som funkar med godis och chips. Annars kan den vara sevärd, beroende på humör.
PeterTheW
2017-01-23
Refn är ett mysterium. Från suveräna Drive till horribla Only God forgives till det här. Det är ändå så pass snyggt och intressant att man fastnar... trots numer typiska långdragna konstiga Refn-scener blir det aldrig tråkigt.