3.3

The Nightingale

Året är 1825 på ön Tasmanien och Clare, en ung irländsk fånge, söker hämnd på den brittiska officer som utsatt hennes familj för brutalt våld. Clares jakt går genom öns vildmarker och till sin hjälp har hon en aboriginsk spårare, Billy, som även han är driven av ett traumatiskt förflutet.

Originaltitel The Nightingale
Regissör Jennifer Kent
Manus Jennifer Kent
Genre Drama, Thriller, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Aisling Franciosi, Baykali Ganambarr, Sam Claflin, Damon Herriman, Ewen Leslie, Charlie Shotwell, Matthew Sunderland, Harry Greenwood, Michael Sheasby, Luke Carroll, Claire Jones, Magnolia Maymuru

2020-09-27
Lång och mörk hämndstory som knappast passar alla. Mycket skog och mycket misär, men väldigt välgjort. Det råder åtm inget tvivel om vem som en ond eller god här.
2020-08-29
Vilken kanonrulle! Feel bad-drama, RnR, thriller, vildmarksfilm och road movie i ett. Riktigt stark, bitvis spännande och stämningen är helt fantastisk. Det är mörkt och brutalt, och naturen är vacker. Mycket bra berättartempo och lika bra längd på filmen. Väldigt stark insats av Franciosi. Däremot var jag inte helt såld på upplösningen. (12/15)
michaelanico
2020-08-03
Ett mästerverk av Jennifer Kent.
Jockflake
2020-05-03
Kan bara instämma i vad många redan kommenterat. Brutal realism som övertygar, dock lämnar slutet lite att önska.
coastaltown
2020-04-28
mastig och brutal!
Muhammed
2020-04-20
Storyn är realistisk även om det är svårt att tro på uthålligheten hos kvinnan. Miljön och tidsepoken är säker. Slutet verkar vara mer Hollywood och hör inte alls hemma i filmen. Man kan egentligen inte kalla det ett slut, det är ett frågetecken och ett"va faaen". Annars en femma.
myslas
2020-01-06
Fullständigt brutal skildring från Jennifer Kent. Det är verkligen inte lätt att se på en del av scenerna som är så realistiska att Babadook känns som en komedi i jämförelse. Finfina insatser av framförallt Franciosi och Ganambarr. Kunde kortats ner lite grann men det är inget som påverkar mitt betyg.
StureStenhög
2019-11-09
Lite som Driving Miss Daisy, fast brutalare. Här finns en känsla av klassisk westernfilm, och spelplatsen är väldigt intressant. Tidsperioden är också snyggt återgiven, och filmen följer till största delen en logik som känns konsekvent med den tid den utspelar sig i. Tyvärr är dock skurkkaraktärerna alldeles för ensidigt gestaltade, och det drar ner mycket. Jag tycker inte heller att Aisling Franciosi är speciellt bra i huvudrollen, och de förändringar hennes karaktär går igenom känns därför inte helt övertygande. Men man lyckades hålla mitt intresses hela vägen, så en trea grejar den iaf, även om den är åt det svagare hållet
HerrNenne
2019-11-07
Precis som dom andra säger, slår an oerhört starkt i början, och miljöerna är fantastiska, men filmen själv går mer vilse än karaktärerna i den här filmen om att gå vilse. Första tredjedelen är riktigt grym. Andra är okej. När vi kommer till slutet är det faktiskt riktigt platt, klyschigt och faktiskt ganska ointressant. För lång också.
Man5on
2019-10-30
Inleder ohyggligt lovande men tappar tråden fullkomligt i tredje akten. Den här typen av film behöver en stark finish för att verkligen nå fram och tyvärr blir det bara sanslöst intetsägande i detta fallet.