2.3

The Nightmare

Dokumentär om människor som lider av sömnparalys, ett tillstånd då man försätts i ett drömliknande tillstånd medan man fortfarande är vaken men kan inte röra på sig eller på något sätt styra vad som sker.

Originaltitel The Nightmare
Regissör Rodney Ascher
Genre 2010-tal, Dokumentär

Tatty
2019-07-15
Väldigt intressant dokumentär! Kändes ganska läbbigt. Har upplevt och vaknat av att jag inte kunde röra mina ben några gånger. Men dock såg jag inga läskiga typer som i dokumentären som tur var. Intressant att höra det de säger och så!
AngelsDiary
2018-02-04
Värdelös.
BruceIV
2016-10-13
Jag blev berörd på ett väldigt personligt plan av den här dokumentären. Fruktansvärt obehaglig.
niebaotan
2016-08-08
Ett otroligt intressant ämne (har själv upplevt sömnparalys och historierna som berättas känns ruggigt bekanta). Tyvärr fallerar hela dokumentären då man valt att inte inkludera några som helst vetenskapliga förklaringar - fokus ligger helt på det paranormala. Därtill är produktionen taffligt utförd, tramsiga efterkonstruktioner, pissig ljudmix och som redan nämnts känns de medverkande "offren" som mediokra skådisar. Verkligen synd att schabbla bort ett kanonämne.
vonadel
2016-06-01
Med risk för upprepning, så ja, det Är ett intressant ämne. Synd bara att man inte gör något bättre av det. Vad vill man egentligen med dokumentären? Egentligen är det bara ett antal personer som berättar om sina upplevelser, och det ges inga eller iaf väldigt sparsamma förklaringar på fenomenet. Syftet verkar dock vara att lyfta fram den paranormala aspekten. Och visst, det är väl också den mest spännande, men det finns så många andra vinklingar man borde tagit upp. Var först inne på att ge en trea (5/10), m t p det spännande ämnet, men nä, räcker inte riktigt. 4/10
Ramza
2015-10-30
Dokumentär som helt ignorerar att ta reda på fakta. Men kan väl erkänna att jag sov sådär natten efter jag såg den.
myslas
2015-10-30
Ett intressant ämne men dokumenterat på ett dåligt sätt. Tror man kan ge upp Rodney Ascher som något annat än en högst medioker dokumentärfilmare.
Mortiis
2015-10-28
Riktigt dålig dokumentär. Stor mytoman/suggestionvarning på många av de medverkande, och iscensättningarna av deras upplevelser är verkligen pinsamt usla. Undvik.
Airikka
2015-10-27
Jag gillar både ämnet och de charmigt B:iga efterkonstruktionerna av folks upplevelser av sömnparalys. Tyvärr har man bestämt sig för att helt låta bli att presentera förklaringar av vad fenomenet de facto innebär och istället valt att fokusera på mystisk rappakalja. Trovärdigheten går snabbt i botten och man börjar irritera sig på vad det nu är för budskap filmen försöker förmedla.
haajen
2015-10-23
Som sagts av andra här, intressant ämne men usel, billig film. Iscensättningarna av "mardrömmarna" är skrattretande usel.