The Orange Girl

Filmen är baserad på författaren Jostein Gaarders roman med samma namn. Huvudpersonen är den unge pojken Georg som en dag hittar ett långt brev från sin avlidne far. I brevet berättas bland annat om faderns ungdomliga kärlek till den mystiska "apelsinflickan" (Appelsinpiken), och lämnar ett mysterium för Georg att lösa. Berättelsen hoppar fram och tillbaka mellan faderns brev till framtiden, den unge pojkens tankar och händelser i faderns liv.

Originaltitel Appelsinpiken
Regissör Eva Dahr
Manus Axel Helgeland, Andreas Markusson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Mikkel Bratt Silset, Rebekka Karijord, Harald Rosenstrøm, Annie Dahr Nygaard, Emilie K Beck, Glenn Erland Tosterud, Johannes Piene Gundersen, Tom Eirik Solheim

jtp
2010-06-15
Jag tycker den saknade en del styrka från boken. I filmen handlade brevet bara om pappans möte med Appelsinpiken, med små frågor till Georg då och då, medan pappan i boken tilltalade sin son mer, skrev om sjukdomen och vardagen och om hur han ser Georg leka på golvet och tänker att han aldrig kommer att få se Georg växa upp, bli förälskad och få egna barn.
joakimfischer
2010-06-03
Mycket vacker film. Snyggt hoppat mellan dom två historierna med