3.6

The Painted Bird

Pojken, vars föräldrar är jagade av nazisterna, har blivit placerad i fosterhem hos en ålderlig kvinna. Inom kort dör den gamla kvinnan och Pojken är nu ensam, på vandringsfärd genom landsbygden, från byar till lantgårdar. I sin kamp för överlevnad får Pojken utstå oerhörd brutalitet från de obildade och vidskepliga bönderna och bli vittne till de fruktansvärda våldshandlingar utförda av de hänsynslösa soldaterna, från både de ryska och tyska trupperna.

Originaltitel The Painted Bird
Alternativ titel Nabarvené ptáce
Regissör Václav Marhoul
Manus Václav Marhoul
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Petr Kotlar, Udo Kier, Lech Dyblik, Jitka Cvancarová, Stellan Skarsgård, Harvey Keitel, Julian Sands, Júlia Valentová, Aleksej Kravtjenko, Barry Pepper, Petr Vanek, Pavel Kríz, Tim Kalkhof, Milan Simácek, Radim Fiala, Filip Kankovský, Ala Sakalova, Nina Sunevic, Alla Sokolova, Michaela Dolezalová, Marika Sarah Procházková, Marie Stripkova, Denisa Pfauserová

labi
2021-02-17
Eländes eländes eländes eländes eländes elände. Kanske några eländen för mycket, men bortsett från det en fantastisk film!
Doddedronten
2020-12-07
Det blir en femma till slut och definitivt för foto och bildspråk. Pojken i huvudrollen är makalös. Det är många scener som förmodligen är oförglömliga, liksom slutet Hälften av brutalitet och elände hade varit nog,men strimmor av ljus och massor av livskraft finns också.
myslas
2020-11-28
En grym berättelse på alla sätt och vis. Snyggt foto och pojken är riktigt bra i huvudrollen. Blir lite enformigt i sin brutalitet till slut. Stark trea.
Thinduke
2020-11-28
En visuellt tilltalande pungspark.