3.6

Det förflutna

Efter sin separation från Marie bor Ahmad sedan fyra år i Teheran, men återvänder på Maries begäran till Paris för att slutligen skriva på skilsmässohandlingarna. Det visar sig att Marie är på väg att gifta om sig. Under sitt korta besök upptäcker Ahmad att allt inte står rätt till i Maries relation med dottern Lucie.

Originaltitel Le passé
Alternativ titel The Past
Regissör Asghar Farhadi
Manus Asghar Farhadi
Genre Drama, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyes Aguis, Jeanne Jestin, Sabrina Ouazani, Babak Karimi, Valeria Cavalli, Aleksandra Klebanska

labi
2017-07-21
Topp klass!
DIProgan
2015-11-29
Blir något långsam och ofokuserad på slutet men håller sig över ytan för ett bra drama.
Albion
2015-11-15
Jag har haft ögonen på denna ett tag nu på svtplay och med mindre än tre timmar kvar innan den skulle plockas bort bestämde jag mig för att se den. Och så glad jag är att jag gjorde det. Detta var en mycket välspelad och välstämd uppvisning i ett dilemma som är riktigt genomtänkt. Det är väldigt ovanligt att jag blir förtjust i samtliga karaktärer i en film men här blir jag verkligen det och man kan lätt sätta sig in i allas olika situationer som uppstår. Extra kul att se så duktiga barnskådisar också. Fyller alla kriterier i min bok för att sätta betygsfemman på plats. Betyget alltså 5
2015-10-18
Mycket välspelat och mycket välgjord film med många fina detaljer och starkt berättande. Men vuxna människor som gapar och skriker och inte kan ta ansvar för sina handlingar blir bra tröttsamt i längden. Det kanske är delvis det filmen vill ta upp? Jag vet inte, den ger mig inte så mycket att ta till mig kring det iaf. Det som dock lyfter filmen för mig är Luci. Stabil men inte så stark trea.
lucius
2015-07-20
Mycket välspelad. Väldigt intressanta konflikter och karaktärer. En stark händelse uppenbaras via efterdyningar, vilket ger en fördjupad intentitet till dramat än om man hade skildrat det direkt. Smart upplägg.
Krantzylvania
2015-06-03
Märklig men ganska bra
mammene
2015-02-12
Ett familjedrama som visar att handlingar förr eller senare får konsekvenser och det görs med finess. Handlingen byggs upp med en viss mystik och det förflutna spelar en stor roll för framtiden och det görs med mycket bra skådespelarinsatser, miljön är mycket fransk och jag måste säga att jag tyckte mycket om den, så fyran är väldigt nära. Men det är något som håller tillbaks och jag tror att det är Ahmads roll i det hela som bara känns lite för mycket, men bara lite.
myslas
2014-12-31
En av årets mest vemodiga filmer, tragiskt och hjärtskärande, omöjligt att hålla tårarna borta till slut. Underbart manus återigen av Farhadi där han på ett mycket skickligt vis avslöjar små bitar av pusslet lite i taget. Utmärkt skådespeleri rakt igenom, det är sällan man får se ett så uttrycksfullt agerande av barn som i den här filmen. Ett resultat av Farhadis regi får man tro. Det enda lilla negativa får man nog säga Ahmad är, hans roll känns inte helt trovärdig i alla lägen, men det är egentligen bara en parantes i det hela. Nästan lika bra som "En separation" och Asghar Farhadi befäster sin position som en av de riktigt stora filmskaparna idag. En av årets tio bästa filmer och det skulle inte förvåna om Farhadi lyckas få ännu en Oscar.
pufred
2014-12-22
Fransk-Iransk film. Som ett syskon till sin förra film "Nader & Simin". Den här har liknande stämning, drama uppbyggt på relationer och karaktärer där man hela tiden anar en bakomliggande stämning och komplexitet. Bra skådespeleri och välgjord film. Däremot så hade jag velat haft mer bakgrund till karaktären Ahmad som känns rätt obegriplig.
Robkiller
2014-10-19
Meningslöst franskt drama (med iranska inslag) i långsamt tempo, där i det stora hela ingenting meningsfullt händer överhuvudtaget... slöseri med tid.