3.3

The Penalty

Maffiabossen Blizzard fick sina ben amputerade i onödan och nu vill han hämnas på läkaren som utförde amputationen.

Originaltitel The Penalty
Regissör Wallace Worsley
Manus Philip Lonergan, Charles Kenyon
Genre Thriller, Stumfilm, Kriminalare, Drama, 20-tal
Skådespelare Lon Chaney, Ethel Grey Terry, Charles Clary, Claire Adams

monsterpop
2014-01-20
vad är klockan i danmark
karlmats
2013-12-08
Det är svårt att inte bli imponerad av Lon Chaney, karln spelar ju fan en karaktär utan ben innan Hollywoods CGI-maskin trummade in med pompa och ståt! Stumfilmer är verkligen inte min grej men det här är nog ett undantag för jag blir väldigt betagen av det som händer. Musiken är intensiv och gör mycket till, sen är ju Chaneys minspel värd hela entrépengen i sig. Nej, det här var helt klart en positiv överraskning innan man beger sig över till Langs gamla alster innan M, nu med nyvunnen optimism. 3an är ganska stabil.
Astrojacob
2013-03-13
Lon Chaney var stumfilmens Marlon Brando o de Niro i ett + dubbelt så skicklig. Avancerad intrig, coola scener och en makalös och elak Chaney gör detta tidiga "Mabusedrama" klart sevärt. Tyvärr var bilden skräp o inget ljud alls, inte ens musik, så den stannar på en helt ok stumfilms-Fyra.
Mikka
2012-01-28
Lon Chaney är verkligen suverän. Vilket otroligt uttrycksfullt ansikte han har! Han gör verkligen filmen. Slutet är också riktigt bra. 3+
martineden
2010-02-05
Mästerverk!!! Lon Chaney bränner nästan hål i tv-rutan med sitt oerhört kraftfulla och dynamiska skådespel. Sällan är karaktärer skrivna och framförda med en så härlig komplexitet. Detta skulle jag våga kalla en av tidernas bästa gangsterfilmer och Lon Chaneys prestation här till en av historiens bästa!! Älskar inledningsscenen där man ser grunden för Blizzards maniska psykopati. Tycker även denna scen presenteras vackert i återblickar och vi kan läsa varje känsla i Chaneys härjade ansikte medan han med stor precision skiftar mellan raseri och sorg. Älskar även när kameran i början av filmen panorerar över San Fransisco och när Frisco Pete tvingar knivbladet genom sin kavajficka för att hugga Barbary Nell. Den "moderna" musiken måste jag säga fungerar alldeles utmärkt och musiken i inledningssekvensen är mycket minnesvärd. Filmen kretsar som sagt kring Lon Chaney och dennes karakär Blizzard är försedd med många smarta karakeristiska detaljer; som när han t ex spelar orgel och någon måste pressa ner pedalerna åt honom. För att spela Blizzard band Chaney upp sina ben för att förefalla amputerad vid knäna. Detta var förståligt mycket smärtsamt och han kunde endast härda ut 20 min åt gången. Regissören Wallace Worsley lyckas utmärkt med denna film och trots en ganska stor manusbrist; den irriterande och plötsliga "rehabiliteringen", som i och för sig leder till ett mycket snyggt mord, kan jag inte förmå mig att ge detta cineastopus mindre än betyg 5!! Alla borde se denna!!
SilkyMoll
2009-12-31
Det här är film när den är som bäst! Jag har inte sett så mkt stumfilm och har därmed inte så väldigt mycket att jämföra med. Däremot har jag sett många skådespelare och Lon Chaney måste ju utan tvekan vara en av historiens bästa. I den här filmen gör han det mest starka porträtt jag skådat i min dag, vetskapen om hur han genomled otroliga smärtor under inspelningen gör bara min beundran för honom större. Slutet på filmen är dock väldigt töntigt och ja, idiotiskt men detta var, måste vi komma ihåg, en helt annan tid, vilket gör att betyget ändå är en självklar 5:a. Rekommenderas starkt för alla som påstår sig gilla film!
Blizzard
2006-09-07
En nästan perfekt film... Slutet är dock töntigt och otroligt... Förlåter trots allt detta lilla "snesteg"... Chaney i en av sina absolut bästa roller. Ett mästerverk!