2.7

The Pentagon Papers

Att avslöja en nations förräderi eller att tiga för att skydda den? Detta dilemma ställs Daniel Ellsberg inför när han snubblar över The Pentagon Papers. Ellsberg anställs som analytiker för att granska information från Vietnam, men får en chock när han upptäcker en 7 000 sidor lång, hemligstämplad rapport som avslöjar sanningen om USA:s inblandning i konflikten. När han avslöjar sanningen om regeringens inblandning kommer han antingen att ses som en hjälte, eller som en upprorisk överlöpare som vill skada nationens säkerhet och intressen!

Originaltitel The Pentagon Papers
Regissör Rod Holcomb
Manus Jason Horwitch
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare James Spader, Alan Arkin, Claire Forlani, Paul Giamatti, Kenneth Welsh, Maria del Mar, Sean McCann

finkan
2010-08-15
intressant men väldigt seg
Masjävel
2009-10-09
långsamt stegrande spänning om ointressant ämne (Vietnam-kriget)
Luciphere
2009-04-30
Intressant välspelad verklighetsbaserat politisk drama från Vietnamkrigets USA; rävspel, krigs-/stadshemligheter, cover-ups, frågor kring press- och yttrandefrihet, etc. Bra manus och okej regi om än något stelt.
amam
2008-08-30
Ja, den var rätt så bra och med skickliga skådisar. Tyvärr så lider den av att den känns mer som en dramadokumentär än något annat och är därför pratig och predikande i stort sett hela filmen. Vilken gör den rätt så tråkig emellanåt. Den är däremot en bra historielektion. En stark tvåa.
kexchokladet
2008-02-21
Politiska thrillers är ju alltid bra,men den blir i överkant pratig emellanåt...men att belysa hur mycket dynga allmänheten matas med är alltid viktigt..
gustaved
2007-11-17
Helt ok. Skulle gärna vilja att liknande papper om dagens händelser kom ut men dom har nog lärt sig av misstagen.
Bredman
2007-10-15
Ett intressant tidsdokument

2007-01-14
En verklighetsbaserad film om Daniel Ellsberg som kom över hemligstämplade dokument där sanningen om Amerikas deltagande i Vietnamkriget klargjordes. Ellsberg (spelad av James Spader) försökte på alla sätt få ut den viktiga informationen till allmänheten men motarbetades kraftigt av Amerikas styrande som hade angivit lögner för att den sittande regeringen skulle få bättre chanser att fortsätta sitt maktstyre. Med dagens aktuella läge är det en viktig och intressant film och man kan bara tänka sig hur mycket lögner som sprids till allmänheten idag. James Spader är enda affischnamnet men rollbesättningen gör bra ifrån sig och det är inga stora detaljer man retar upp sig på. Regiarbetet tycker jag dock är aningen stelt och fantasilöst men det här lär nog inte vara någon film som fick producenterna att kasta pengar till projektet. Absolut sevärd!
djonipony
2006-01-08
svag 3.a. rätt bra, men inte lika spännande som enemy ot state eller pelikanfallet, för att nämna några politiska thrillers. väldigt tv-aktig: mkt handkamera, uppenbara fadeningar för reklamavbrott, kornad bild för att ge dokumentärkänsla, för att inte tala om hur de försökt göra spader gammal med lite silverhårspray från walmart.
Lesky
2005-04-20
Bitvis riktigt intressant film som pendlar mellan en 3:a och 2:a i betyg. Jag är generös och ger den en 3:a. Helt okay film.