3.3

The Perfume of the Lady in Black

En terrorfylld resa in i ren och skär galenskap. Sylvia är en forskare som märker att allt inte står rätt till. Hon börjar höra röster och se syner. Synerna kan ha något att göra med de barndomsminnen hon plågas av. Bland annat ser hon en kvinna som faller från en balkong, och en liten flicka som dyker upp och berättar underliga saker för henne. Som om inte det vore nog så börjar Sylvias vänner dö en efter en. Ovetande om sitt öde fastnar Sylvia i en ond cirkel där man inte har en aning om det är Sylvia som håller på att bli galen eller om det är alla andra som av någon underlig anledning bara vill få henne att tro det.

Originaltitel Il Profumo della signora in nero
Regissör Francesco Barilli
Manus Francesco Barilli, Massimo D\'Avak
Genre Thriller, Skräck, 70-tal
Skådespelare Mimsy Farmer, Lara Wendel, Maurizio Bonuglia, Jho Jhenkins, Orazio Orlando, Mario Scaccia

henrikj
2021-05-24
Förstår inte riktigt haussen.
dudson
2018-02-26
Segaste S"k Giallo nånsin .Hela eländet är som outhärdlig sirap man måste plåga sig igenom. Då jag tyckte rullen All the Colors of the dark var flummig. mm då skall man skåda denna hemskhet. Till dess fördel är Farmer som spelar jävlars bra. Annars undvika satan!!
Mr_v
2017-09-06
Stilistikt är det bitvis alldeles lysande. Tempot är möjligen lite segt bortemmellanåt, men det räddas av fantastiska sista 10 minuter!
niebaotan
2015-12-02
Mystisk giallo som atminstone den forsta timmen haller intresset uppe. Mycket snygg och soundtracket ar kanon. Tyvarr drar det idiotiska slutet och langden ner betyget. I sin helhet ett godkant hantverk men med tydliga brister. 3-
idd
2015-01-02
Snygg å bra soundtrack, men rätt tradig och ett slut som inte känns särskilt vettigt på något sätt..
haajen
2013-12-29
På tok för långsam, spänningen är i princip noll och jag saknar den stilistiska finess som finns i de bästa giallofilmerna. Mest ett sömnpiller där inte ens det utflippade slutet hjälper.
ulke666
2012-02-11
Skön mystisk stämning från start. Förstår liknelserna med Polanski även fast jag själv tycker det är en bra bit ifrån mästerverk som tex Repulsion. En svag fyra.
schramm
2011-10-30
Polamski möter Argento. Tar ett litet tag för filmen natt verkligen greppa tag, men när den väl gör det är man helt och hållet fast. Utmärkt liten sak.
JoeL431
2011-08-22
Så jävla bra!
2011-07-23
Musik, atmosfär och miljöer är i absolut toppklass - det är få skräckisar som slår denna. Handlingen blev dock en akilleshäl för mig då jag tyckte den var mycket bra till en början för att sen plana ut i nåt hokus-pokus. Detta var ju å andra sidan ingen giallo som jag trodde utan ett mysterium med lätt övernaturliga inslag. Betyget blir en stark trea, men det är allt utan själva handlingens förtjänst.