3.3

The Pervert's Guide to Ideology

Den intellektuella rockstjärnan och filosofen Slavoj ?i?ek och regissören Sophie Fiennes levererar ännu en föreläsning som får oss att se på filmklassikerna vi trodde oss känna på helt nya sätt. I "The Pervert?s Guide to Cinema" skärskådade de filmen och nu är det dags att ta sig an de ideologier som gömmer sig i vår främsta underhållningsform.

Originaltitel The Pervert's Guide to Ideology
Regissör Sophie Fiennes
Manus Slavoj Zizek
Genre Dokumentär, 2010-tal

Supernaut
2018-12-27
Žižek är som alltid en genial underhållare.
NekkruEvul
2018-03-18
Dunkelt talat är dunkelt tänkt

2018-03-14
Eftersom ingen som gett den här en femma har kommenterat tänkte jag det vore lägligt att upplysa dem som ännu inte sett den, om att den kräver viss förkunskap om Zizeks filosofi för att vara riktigt givande. I synnerhet hans paradverk ”The Sublime Object of Ideology” där han sammanfogar upplysningsfilosofen Hegel med psykoanalytikern Jaqcues Lacans teorier, till vad som skulle kunna kallas en dekonstruktion (även om han själv nog skulle protestera mot användandet av en sådan term) av traditionell Marxism, genom tesen att ideologi är det avgörande maktsystem genom vilket det mänskliga subjektet får sin näring, snarare än ekonomiska strukturer. Intresserade som inte läst honom lär inte begripa hans resonemang i ”The Pervert’s Guide to Ideology” till fullo, och rekommenderas därför den mer lättillgängliga ”The Pervert’s Guide to Cinema”.
steely_dan
2016-10-08
Kanske inget man ser om men för mig finns det definitivt ett före och ett efter som jag såg den här filmen vad gäller mitt filmtittande.
kakbakarn
2015-07-15
Nej, någon röd tråd vet jag inte om man kan följa, man får nog nöja sig med ett vagt övergripande tema där Žižek undersöker ideologins natur och förutsättningar med hjälp av filmhistoriska exempel. Delarna är emellertid intressanta och tänkvärda, även om den såsade till lite emellanåt (jag behövde se den i två delar). Smart kille, tankeväckande analyser.
F-M-J
2015-01-12
Somliga insiktsfulla analyser levereras men det blir tyvärr mer osammanhängande och i en del fall menlöst än sin förgående film ".. guide to cinema". Skrev själv en recension om "They Live" och tyckte också det var en bra start av helheten då det är en av de bästa politiska satirerna som gjorts i filmhistorien. Men som tidigare sagt så blir det lite svårt att följa den röda tråden därefter. En trea, bitvis är det rejält intressant.
paninaro
2014-10-17
Zizek introducerar sin tes fantastiskt med inslaget om They Live!, vilket fångar uppmärksamheten direkt. Längre fram blir det mer ofokuserat och intresset falnar något. Men Zizek är inte direkt tråkig att titta på och ämnet är som sagt intressant.
idd
2014-07-13
Svamligt å småfestligt men rätt tomt å fr.a. dåligt sammanhållet..
Kriffot
2014-07-13
Ganska underhållande att lyssna på Zizek orera, men dåligt sammanhållet är det. De delar som inte är psykoanalytiskt trams är ju ganska självklara och resten är så virrigt att jag inte förstår ett smack. Men rätt trevligt och roliga filmval.
Commandante
2014-07-04
Bra och tänkvärd. Så pass informationstät att den egentligen borde ses flera gånger.