3.2

The Phantom of the Cinematheque

Dokumentär om cinematekets skapare Henri Langlois. Arkivbilder bland annat från tidiga filmvisningar, bakom kameran bilder från nya vågen-rörelsens filminspelningar, varvas med otaliga intervjuer från nutid och dåtid. Bland andra Jean-Luc Godard, Agnès Varda, Claude Chabrol, Francois Truffaut, Jean-Pierre Léaud, Jean Rouch, Robert Hossein och Michael Warren förekommer i filmen.

Originaltitel Le Fantôme d'Henri Langlois
Regissör Jacques Richard (II)
Manus Jacques Richard (II)
Genre 2000-tal, Dokumentär

Tonti
2012-02-17
Det finns mycket intressant helt klart och särskilt de gamla klippen är sevärda. Samtidigt är det helt vansinnigt att den är tre och en halv timme lång, materialet motiverar det inte på något sätt. Det är alldeles för många gubbar som bara får sitta och babbla på om saker som ofta saknar relevans. Jag ångrar inte att jag såg den tack vare en del intressanta intervjuer men sista timmen var en pina.
Sznax
2012-02-17
Det är lite väl häftigt att göra en över tre timmar lång dokumentär om en person som kanske inte är så pass intressant att det räcker i alla dessa timmar. Den första halvan håller väldigt bar och hela filmen ger en ganska bra blick över det som Langlois gjorde, men samtidigt vet vi väldigt lite om honom. Intervjuerna är ofta roliga men det saknas många från nya-vågen, egentligen bara Chabrol var med i nutid (och en dubbelt glasögonprydd Léaud). De flesta av de andra dyker upp i gamla intervjuer som dock passats väldigt bra in i filmen. Filmklippen och alla gamla foton är oerhört roliga att se (speciellt när alla kända filmare dyker upp). Dock faller filmen igenom ganska ordentligt under den sista timmen. Langlois museum är inte så intressant och det får ett enormt utrymme. Hyllningskörerna blir lite väl enorma och man får känslan att det finns mycket mer om honom man skulle vilja haft med. Sedan också ett stort minus till den ytterst illa valda musiken. Men en stor man var han, hur hade vi annars fått se filmen. Den visades ju trots allt på Cinemateket. Betyg 5.9
mrpallarp
2005-04-28
Mycket intressant dokumentär om en mycket intressant person. Det är verkligen otrolig vilken entusiasm för hela filmmediet denne man hade. Hur hade filmhistorien sett ut utan honom?