2.8

The Princess Blade

Yuki växer upp i ett sluten grupp av hyrda mördare. Det är det enda liv hon känner till, och hon har lärt sig svärdets konst. När hon upptäcker att hennes mor faktiskt dödats av gruppen, lämnar hon den och bliv själv ett jagat byte. Hon finner sin tillflykt hos en ung man som har en historia som till viss del påminner om Yukis. Men lyckas de fly sitt förflutna?

Originaltitel Shurayuki-Hime
Regissör Shinsuke Sato
Manus Kei Kunii, Kazuo Kamimura, Shinsuke Sato, Kazuo Koike
Genre Action, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Shirô Sano, Hideaki Ito, Yumiko Shaku, Yoichi Numata

Skapad 2004-07-15 av billybob
I ett okänt land i en okänd framtid är ett kungarike helt isolerat från omvärlden. Beväpnade rebeller har slagits tillbaka av härskaren. The House of Takemikazuchi är en stam av lönnmördare ...   Läs mer »

Zebulonm
2018-08-05
Duger helt klart.

2014-06-28
Helt okej! Stark 2a i betyg!
RichardEk
2013-07-17
Bra anslag som inte förvaltas. Filmen tar upp ett angeläget ämne, implikationerna av maktutövning och åsidosättandet av makt. De olika dialogerna i filmen hänger dock inte ihop och förstärker inte den berättelsetråd som finns. Actionsekvenserna, den platonska (förvisso gripande) relationen och hämndtemat stör berättelsen istället för att förstärka den. Det finns en del paralleller till 'A Clockwork Orange', men den filmen lyckades integrera alla lösa bitar till en suggestiv helhet. Det lyckas man inte i 'The Princess Blade'.
Choy
2009-06-10
Samurajer i ett dystropiskt actiondrama. Något udda blandning för mig, men fungerar hyggligt i en kompetent produktion. Den gapar efter mer än den kan svälja och faller tyvärr på det. I bättre händer hade det kunnat blivit lysande, nu bara ett bra udda inslag i filmdieten.
Benizakura
2009-05-10
Hela konceptet att öra en sorts andlig uppföljare/remake av Lady Snowblood faller ju platt när man väljer att inte visa något blod i filmen. Idiotiskt bortom alla gränser.
S_Griffon
2008-09-17
Snabb och intensiv action. Försöker skapa en djup handling. Inte det jag ville se denna gången.
2008-03-08
Jag gillade verkligen action-sekvenserna i denna. Men resten var inte så mycket att hurra för... (8+/15)
yangbo
2007-08-05
snygg och bra i början och slut pga mkt action som nån redan har sagt, mellanpartiet drar ned detta oerhört, hade det varit samma action hela tiden hade det nog blivit en 4a iaf. Svag 3a nu allt som allt
Mewtito
2007-04-04
Nej, som en dålig kopia av Versus.

2007-01-14
Först och främst hade jag väntat mig en actionladdad och tempofylld film och blev ganska besviken. Action bjuds man på i början och slutet och där emellan kan man mer likna filmen vid ett drama. Ett bra försök och en viss charm finns i filmen, men tyvärr höll den inte måttet på flera plan och därför får den bara godkänt av mig. Värd att se i brist på annat, men inte mer än så.