The Professor and the Madman

Historien handlar om hur professor James Murray och doktor WC Minor år 1857 tog sin an det ambitiösa projektet att sätta ihop ett lexikon över det engelska språket. Resultatet blev "The Oxford English Dictionary", av många ansedd som det engelska språkets bibel.

Originaltitel The Professor and the Madman
Regissör Farhad Safinia
Manus Farhad Safinia, Todd Komarnicki
Genre Biografi, Drama, Mysterium, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Mel Gibson, Sean Penn, Eddie Marsan, Natalie Dormer, Jennifer Ehle, Steve Coogan, Stephen Dillane, Ioan Gruffudd, Jeremy Irvine, Laurence Fox, Anthony Andrews, Lars Brygmann, Bryan Murray, David O'Hara, Sean Duggan, Olivia McKevitt, Emily Daly

best_jeppe
2020-05-29
Den här är helt okej...men synopsis är lite missvisande. För det första så känns det som att mycket av den här filmen hamnade på klippgolvet då det känns som att det saknas vissa bitar som gör att det funkar som en helhet [efter att ha läst på Wikipedia så verkar det som att en del viktiga scener för filmen inte ens spelades in på grund av osämja mellan produktionsbolagen]. För det andra så är det väldigt lite av filmen som faktiskt handlar om själva ordboken. Den är snarare en liten sidohistoria vilket är synd för det är den intressantaste biten i mitt tycke. Filmen fokuserar på tok för mycket på mänskliga relationer. Men trots det så gör ändå Penn och Gibson solida insatser så det blir en ljummen 3a.
Dangoh
2019-10-17
Inte värd mycket den här ...