The Propaganda Game

Dokumentärfilmaren Alvaro Longoria har lyckats få tillgång till platser i Nordkorea som få utlänningar haft innan. Han har gjort en reseskildring genom landet för att utforska dess komplexa relation till propaganda. Longoria försöker leda tittarna att nå sina egna slutsatser och reflektera över hur svårt det kan vara att urskilja sanningen.

Originaltitel The Propaganda Game
Regissör Álvaro Longoria
Manus Álvaro Longoria
Genre 2010-tal, Dokumentär
Filmnummer 119838

goeran
2018-08-16
Álvaro Longorias dokumentärfilm om Nordkorea, The Propaganda Game från 2015, är intressant och informativ. Intervjuerna med den kommunistiska diktaturens företrädare är ytterst avslöjande; lögnerna och förljugenheten är så uppenbar.
Howler19
2017-10-13
Intressant film som bjuder in till reflektioner kring information och källkritik. Filmen är ju alldeles för snäll mot kommunisterna egentligen, men det var nödvändigt för att föra fram poängen om svårigheten att värdera information. I slutändan så är det dock bara en sida som ägnar sig åt fullskalig statlig censur så jag vet vem jag är mest skeptisk mot i alla fall.
AlbinWesley
2016-05-23
Bra och informativt, nyfiket och verkligt frågande om hur situationen i Nordkorea faktiskt ser ut. Propaganda sker på alla fronter, och som åskådare är det verkligen strikt omöjligt att se vad som faktiskt är riktigt och inte. Jag finner det fascinerande.
Starkbröl
2016-01-31
Inga näspåskrivningar alls, vilket förvånar. Inga sarkasmer utan även NKs moutpieces får komma till tals. Intressant. Inte så mycket "film" men kraftigt bildningshöjande om en situation där allt är propaganda från alla sidor.
Tystnaden
2015-12-29
En vet att det är kvalitet när skaparna citerar Fox News.
arro08
2015-12-26
Ganska dålig som film betraktat, dramaturgin och berättarskapet brister kraftigt. Ändå sevärd som intressant inblick i världens mest slutna land.
Tonti
2015-11-22
Drar sitt strå till stacken. Klart intressant om än ganska konventionell trots Longorias lite turistiska approach. Den har genuin nyfikenhet.