2.5

The Punisher

När hans fru och familj mördas tar Frank Castle på sig uppdraget att befria Amerika från kriminalitet genom att göra sig själv till domare, jury och skarprättare.

Originaltitel The Punisher
Regissör Jonathan Hensleigh
Manus Jonathan Hensleigh, Michael France
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare John Travolta, Will Patton, Thomas Jane, Roy Scheider, Samantha Mathis, Ben Foster, Laura Harring, John Pinette, Marco St John, Eddie Jemison, Tom Nowicki, James Carpinello, Marcus Johns, Rebecca Romijn
Filmnummer 19160

Skapad 2019-12-11 av Schwulfer
Den framgångsrike undercoveragenten Frank Castle har precis avslutat ett uppdrag angående illegal vapenhandel och tänker nu leva livet på den lugna sidan, ge mer tid åt sin älskade familj. Slute...   Läs mer »

haajen
2017-11-19
Den är sååååå tråkig och känns inte tillräckligt brutal för att vara en sann Punisherhistoria.
2017-08-28
Den här är inte bra.
Starkbröl
2017-01-22
Helt OK standard-action som följer storyn om skapandet av karaktären The Punisher, om jag minns rätt, ganska troget. Bra skådespeleri av de ganska okända Jane (som ju spelar en extremt tragisk och i serierna ganska rejält osympatisk person) och Mathis. Lite för over-the-top av Travolta, som i princip spelar sin Face/Off-personlighet igen. Man kan säga att problemet med många av de här filmerna är att karaktären bara är begriplig i ett format där den får återkomma: ta bort namnet "The Punisher" och det hade lika gärna kunnat vara vilken hämnd-action som helst. Annars går man ju ibland och ser filmer för att man har en relation till just superhjältenamnet, och det är nog svårt att hitta så många som har det till just The Punisher (i Sverige, fantastiskt nog, översatt till "Straffaren" under en period). Det är därför logiskt att de här filmerna inte blivit några blockbusters direkt.
2016-08-21
Hjärndöd serietidningsaction, varken mer eller mindre. Ordentligt våldsamt, speciellt för att vara Marvel. Och visst hade det varit kul om de återgick ett snäpp istället för de effektdrivna fyrverkeripjäser de ger ut numera.
viblo
2016-04-27
Förstår inte vad alla klagar på, det här är en serietidningsfilm, den var inte menad att vara en Oscarsvinnare från början!
Sir_Lord
2016-03-11
Kul att se en film från tiden innan marvel hade pengar. Billigare icke cgi effekter som exploderande sallader såg jag ett antal gånger och den tydligaste dockan som använts vid en explosion.

2015-10-16
Jag hade minnen från den här filmen som "tidernas bästa Marvel" men det visade sig ju vara idiotfel. Ok, den uppfyller sitt syfte, tror jag(?) men lämnar en hel del att önska i övrigt. Det är mörkt och gripande i början, men övergår efterhand i bitvis fars-artade inslag och en handling som plöjer fram alldeles för fort. Thomas Jane har den rätta looken, men kan inte riktigt spela så trasig som hade varit önskvärt. Filmen som helhet ändock = helt ok.
need_sleep
2015-05-29
Trots att jag är actionälskare så är denna tråkig, överdriven och ologisk. Tack vare Travolta i en standardroll så kommer den iallafall upp i en 2:a.
92axha10
2014-12-06
Lite för lång. ganska förutsägbar och inte löjlig nog för att uppskattas på den nivån heller.
2014-10-29
Hur regissören lyckas fumla bort en sådan här grym historia är näst intill komiskt. Frågan är vad som är sämst, de extremt lama och mesiga actionscenerna med skrattretande koreografi eller att Thomas Jane inte någonsin i filmen ens kommer nära att verka cool. T.o.m. Dolph Lundgren gjorde ett bättre jobb.