3.3

The Queen

1997 omkom prinsessan Diana i en bilolycka i Paris. Drottningen av Storbritannien får beskedet några dagar efter sitt första möte med den nyinsatte premiärministern Tony Blair. The Queen följer spänningarna inom politiken och mellan människorna som drabbades personligen. Drottning Elizabeth och premiärminister Tony Blair slits i en kamp mellan kungafamiljens ytterst personliga tragedi å ena sidan och allmänhetens krav på ett offentligt bevis på deras sorg å andra sidan.

Originaltitel The Queen
Regissör Stephen Frears
Manus Peter Morgan (I)
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Roger Allam, Helen McCrory, Alex Jennings, Mark Bazeley, Sylvia Syms, Tim McMullan, Lola Peploe, Douglas Reith

Albion
2020-07-02
Jag gillade det här, finns väl inte mycket att anmärka på egentligen. Händelsen med Dianas död var ju väldigt speciell och stor grej och är ju tacksam att göra film av och jag tycker man har lyckats väl. Övertygande spel av Helen Mirren också. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
92axha10
2018-10-13
Får en känsla av att filmmakarna är kritiska till den brittiska monarkin. Porträttet är intressant och realistiskt, inte mycket mer.
Muhammed
2018-08-11
I högsta grad en helt ointressant och helt onödig film. God save us from the Queen!
V70
2018-01-13
Mirren är väl den enda behållningen av denna film som egentligen kanske borde ha döpts till "Diana". Diana övertygade också i rollen som sig själv...
2017-09-29
Naturligtvis gör Helen Mirren en mycket övertygande roll som drottningen. Dock måste jag säga att som aktiv republikan finner jag denna film så otrolig löjlig och den står ju för allt jag är emot. Den kanske duger för rojalister...
asasae
2016-12-18
Berörd av filmen och man påminns om det tragiska kring prinsessan Diana och hennes alltför korta liv.
HansMoleman
2016-11-20
Rätt slät film som inte handlar så mycket om drottningen, utan mer om Diana-händelsen.
2015-12-06
Det är mycket som är så bra och välgjort men helheten är tämligen ointressant.
Strang3
2015-10-11
Rekommenderas till de som studerar kommunikationsvetenskap.
Tonti
2015-10-04
Nej, den här är inget vidare alltså. Inte så insmickrande som jag hade trott men ändå åt det hållet. Extremt plain.